Modernizacja WZT Bergepanzer 2 to propozycja uzupełnienia umów dotyczących remontów i modernizacji czołgów Leopard 2, które już realizują spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., w tym także poznańskie WZM.

Propozycja modernizacji Bergepanzerów zakłada przeniesienie produkcji kluczowych komponentów do spółek wchodzących w skład PGZ, polonizację najistotniejszych komponentów, zespołów oraz podzespołów, a także zapewnienie Siłom Zbrojnym RP możliwości użytkowania sprzętu niezbędnego do obsługi czołgów Leopard 2A4, 2A5 i 2PL.

„Wozy zabezpieczenia technicznego to bardzo potrzebny element uzbrojenia. Mają służyć np. do wyjęcia z Leoparda zespołu napędowego power-pack w warunkach polowych. Posłużą też realizacji zadań stojących przed wojskami inżynieryjnymi. To jest dobra propozycja PGZ, dobry produkt, o sensownej cenie i możliwy do szybkiego wdrożenia” – powiedziała we wtorek prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych Elżbieta Wawrzynkiewicz.

Zdaniem przedstawicieli poznańskiej spółki kontrakt na modernizację pojazdów będzie oznaczać jej dalszy rozwój i zwiększenie zatrudnienia w WZM. Obecnie firma zatrudnia 290 osób.

Reklama

Zaprezentowana we wtorek w WZM zmodernizowana wersja Bergepanzer 2 została wyposażona m.in. w nowoczesny system hydrauliczny, ulepszony zespół napędowy power-pack, klimatyzację, system przeciwpożarowy dla załogi, wysoki poziom ochrony przeciwminowej a także nowe gąsienice i dłuższy żuraw.

„Modernizacja, którą proponujemy w WZM, znacznie podnosi jakość sprzętu. Ta wersja jest z powodzeniem stosowana przez siły zbrojne np. Danii czy Belgi. Jestem przekonana, że nasza propozycja spełni wymagania Ministerstwa Obrony Narodowej, ponadto jest korzystna z punktu widzenia Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ponieważ proponujemy pełną polonizację najistotniejszych podzespołów i komponentów” – powiedziała Wawrzynkiewicz. Prezes nie chciała zdradzić, ile może wynosić wartość całego kontraktu.

We wtorek m.in. na temat przyszłości i roli WZM w polskim przemyśle zbrojeniowym rozmawiali goszczący w Poznaniu parlamentarzyści z poselskiej i senackiej komisji obrony narodowej.

„Poznańska spółka to przykład, jak powinno funkcjonować przedsiębiorstwo przemysłu zbrojeniowego. WZM pokazują, że dysponują nowoczesnymi technologiami i dobrą organizacją pracy; firma jest efektywna – to widać po efektach. PGZ pracuje nad tym, by wszystkie wchodzące w jej skład spółki funkcjonowały nie tylko na miarę ambicji Sił Zbrojnych, ale by to były wzorcowe biznesy” – powiedział przewodniczący sejmowej komisji ON poseł Michał Jach (PiS).

Zgodnie z wytycznymi MON, modernizacja WZT Bergepanzer 2 zakłada osiągnięcie przez nie zdolności do ewakuowania pojazdów o masie do 65 tys. kg, udźwigu żurawia do 30 tys. kg przed pojazdem, oraz możliwości przewozu jednostki napędowej czołgu Leopard 2.

MON zakłada, że zmodernizowane wozy będą dysponować systemem zaczepiania i zwalniania uszkodzonego wozu bojowego bez konieczności opuszczania go przez załogę. Modernizacja ma objąć także dopancerzenie WZT oraz zabudowę dodatkowych urządzeń.

>>> Czytaj też: Technologia się nie sprawdziła. Niemcy wyprzedają pociąg magnetyczny na licytacji