Po modernizacji całej linii czas podróży między Szczecinem a Berlinem byłby skrócony z dwóch godzin do 90 minut. Obecnie na tej trasie oferowanych jest kilkanaście połączeń dziennie, ale większość z przesiadkami. Po zakończeniu rozbudowy na całej trasie pociągi miałyby poruszać się z prędkością do 160 kilometrów na godzinę.

"W przyszłym roku rozpoczną się roboty budowlane na odcinku ze Szczecina do stacji Szczecin Gumieńce" - powiedział dziennikarzom Pawłowski. "W 2018 i 2019 r. będą trwały prace nad dwoma zelektryfikowanymi torami prowadzącymi do granicy państwa. Jesteśmy gotowi do oddania naszego odcinka trasy Szczecin-Berlin tak, żeby znalazł się w rozkładzie jazdy na 2020-2021 r." - dodał Pawłowski.

Sekretarz stanu z niemieckiego ministerstwa transportu i infrastruktury cyfrowej Michael Odenwald zapewniał, że po niemieckiej stronie pewne prace trwają. Niektóre odcinki będą przystosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę - powiedział niemiecki sekretarz stanu.

Według Odenwalda, Niemcy będą kontynuowali modernizację linii. "Istotną sprawą jest także finansowanie kosztów wykonania prac. Ważne jest, żeby także w niemieckim Bundestagu było poparcie tego dla projektu" - powiedział Odenwald.

Reklama

"Bardzo niechętnie chciałbym wypowiadać się o konkretach, ale cel jest taki, żeby to było tak szybko, jak to jest tylko możliwe" - odpowiedział Odenwald pytany przez dziennikarzy o planowane zakończenie inwestycji po stronie niemieckiej.

Briefing z udziałem niemieckich i polskich przedstawicieli m.in. spółek kolejowych odbył się po zakończonym w zachodniopomorskim urzędzie wojewódzkim polsko-niemieckim szczycie kolejowym.

Porozumienie ws. bezpośredniego połączenia Szczecin-Berlin wspólnie podpisały we wrześniu 2013 r. zarządy PKP Polskie Linie Kolejowe oraz DB Netz AG. Według zapisów porozumienia, zmodernizowana linia łącząca Szczecin z Berlinem miała zostać całości zelektryfikowana i zyskać drugi tor. W grudniu 2012 r. ministrowie transportu Polski i Niemiec podpisali w Szczecinie porozumienie w sprawie połączenia kolejowego Szczecin-Berlin. Zapewniano wtedy, że zacznie ono działać najpóźniej do 2020 r.(PAP)