Grzywna w wysokości miliona juanów (155,4 tys. dolarów) została nałożona na chińską filię japońskiego koncernu za to, że Sony planował wydać nowe produkty 7 lipca, w rocznicę tzw. incydentu na moście Marco Polo z 1937 roku. Według chińskiego urzędu regulacji rynku zapowiedź uraziła uczucia i godność Chińczyków.

Sony ogłosił pod koniec czerwca, że planuje premierę nowych produktów właśnie tego dnia. Po krytyce japońska firma usunęła zapowiedź i przeprosiła.

Bitwa pomiędzy wojskami Chin i Japonii w pobliżu mostu Marco Polo na przedmieściach Pekinu uznawana jest za początek wojny chińsko-japońskiej oraz de facto początek II wojny światowej. W czasie wojny sprzymierzona z nazistowskimi Niemcami Japonia okupowała dużą część Chin i innych państw regionu.

Japońska agresja z czasów wojny wciąż komplikuje trudne relacje pomiędzy Tokio a Pekinem i Seulem. Władze Chin i Korei Południowej protestowały między innymi przeciwko wizytom japońskich polityków w tokijskiej świątyni Yasukuni, gdzie oddaje się hołd poległym na wojnie Japończykom, w tym osobom skazanym za zbrodnie wojenne. W poniedziałek świątynię odwiedziła wpływowa polityk rządzącej Partii Liberalno-Demokratycznej (LDP) Sanae Takaichi.(PAP)

Reklama