Wolny rynek i globalizacja powodują, że z jednej strony jest coraz więcej możliwości dla odważnych i aktywnych biznesmenów, ale z drugiej przedsiębiorcy działają w warunkach nasilającej się konkurencji, zwłaszcza wobec gospodarek silnie wspieranych przez państwa pomocą publiczną, jak niemiecka (200 mld euro na rozwój wybranych dziedzin gospodarki) czy francuska (100 mld euro).

ikona lupy />
Kazimierz Barczyk przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego / fot. materiały prasowe

Czasy kryzysów i zawirowań w globalnym życiu gospodarczym to także okazja dla Polaków na tworzenie nowych firm i przedsięwzięć. Naszym atutem jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw, które cechują się kreatywnością, elastycznością, zdolnością przystosowania i szybkością decyzji. Ich powodzenie zależy jednak także od otoczenia, za które w znacznym stopniu są odpowiedzialne władze lokalne i regionalne.

Stymulowanie rozwoju gospodarczego jest możliwe dzięki bardzo szerokiemu katalogowi narzędzi, które jednostki samorządu terytorialnego mają do dyspozycji: od ulg i zwolnień podatkowych, przez obniżanie stawek opłat i podatków, po inwestycje gminy w infrastrukturę techniczną i społeczną, a także rozwój rynku pracy i instytucji wsparcia biznesu. Gminy mogą kreować rozwój gospodarczy również poprzez politykę cen za usługi komunalne, tworzenie funduszy pożyczkowych, poręczeniowych czy w końcu realizację ambitnej, dobrze opracowanej długookresowej strategii rozwoju gminy.

Reklama

Aktywna proprzedsiębiorcza polityka władz lokalnych może dać wspaniałe rezultaty, czego przykładem w Małopolsce są Dobczyce, Niepołomice, podkrakowska Wielka Wieś, przez kolejne dwa lata lider rozwoju gospodarczego wśród wszystkich polskich gmin wiejskich, czy świętokrzyski Jędrzejów.

Samorząd Województwa Małopolskiego wspiera systemowo regionalnych i lokalnych przedsiębiorców. Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości w perspektywie lat 2014–2020 wsparło kwotą 6 mld zł kilka tysięcy różnych podmiotów, w tym kwotą 2 mld zł przedsiębiorców. Podobnie Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego systemowo wspiera przedsiębiorców grantami, doradztwem inwestycyjnym, ubezpieczeniami, funduszami gwarancyjnymi.

W końcu gminy, powiaty i województwa powinny realizować działania o charakterze promocyjnym, związane z tworzeniem i uczestnictwem w instytucjach wsparcia biznesu. Konieczne jest również prowadzenie aktywnego marketingu terytorialnego, dzięki któremu kształtuje się i promuje ofertę i walory gminy, formuje pozytywny wizerunek regionu, gmin i podmiotów lokalnych.

Założone w 1991r. i od tego czasu kierowane przeze mnie Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski od początku swojego istnienia kładzie silny nacisk na rozwój gospodarczy oraz kluczową współpracę samorządu terytorialnego i kół gospodarczych.