Sztuczna inteligencja coraz bardziej obecna w życiu Polaków
W informacji, którą przygotowano na podstawie badania "AI Sentiment Index" wskazano, że w Polsce rośnie wiedza społeczna na temat sztucznej inteligencji. Przeważający odsetek respondentów (81 proc.) stwierdził, że może pochwalić się „pewną” bądź „dobrą” znajomością AI, a 74 proc. zaznaczyło, że "czuje się komfortowo z jej obecnością w życiu". Według 9 proc. ma ona negatywny wpływ.
AI zyskuje mocną pozycję w świadomości społecznej i codziennym życiu
"Badanie jasno pokazuje, że przeszliśmy już etap AI jako nowinki i obecnie jest to technologia z solidnym ugruntowaniem w świadomości społecznej" - poinformował Radosław Frańczak z EY Polska.
Wskazał, że sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w wielu sferach: od wsparcia obsługi klienta, przez narzędzia do zarządzania maszynami w fabrykach, po zaawansowane programy do prognozowania popytu. "Można ze znaczącym prawdopodobieństwem założyć, że wpływ tej technologii na nasze życie będzie w najbliższym czasie wyłącznie rósł" – ocenił.
Luka adopcyjna AI: chęci są, ale wykorzystanie wciąż niskie
Wyniki badania ujawniły także tzw. lukę adopcyjną — różnicę między chęcią korzystania z narzędzi AI a ich rzeczywistym zastosowaniem. Na przykład w sektorze energetycznym 83% respondentów deklarowało gotowość do używania sztucznej inteligencji, jednak faktycznie korzysta z niej tylko 37%.
Która grupa zawodowa stawia AI jej wyraźny opór?
Największym zaufaniem netto – czyli różnicą pomiędzy zaufaniem lub jego brakiem do danego podmiotu - w kwestii wykorzystywania narzędzi AI cieszą się firmy technologiczne (26 p.p.), a najmniejszym (5 p.p.) - administracja publiczna. W branży transportowej różnica ta wynosi 25 p.p., w firmach przemysłowych 22 p.p., w sektorze finansowym 12 p.p., w branży medialnej i rozrywkowej (6 p.p.) oraz administracja publiczna (5 p.p.).
"AI Sentiment Index" przygotowany został w oparciu o badania EY przeprowadzone pomiędzy grudniem 2024 r. a styczniem br. wśród 15 tys. 60 osób z 15 krajów. Wyniki zostały uzupełnione o pogłębione wywiady z 135 osobami.