Największa transakcja od lat
Przejęcie niemieckiej grupy Ceconomy AG przez chińską JD.com (a konkretnie jej niemiecką filię Jingdong Holding Germany GmbH) to jedna z większych transakcji ostatnich lat na europejskim rynku elektroniki użytkowej. Nie tylko pod względem wartości, ale również strategicznego znaczenia dla JD.com, który konkuruje globalnie z takimi markami jak Alibaba czy Amazon.
Oferta przejęcia została oficjalnie przedstawiona i ogłoszona na przełomie lipca i sierpnia 2025 roku. Finalizacja transakcji planowana jest na pierwszą połowę 2026 roku. Cała transakcja to około 2,2 mld euro, natomiast wartość przedsiębiorstwa Ceconomy wyceniono na ok. 4 mld euro.
57% akcji należy do chińskiego giganta
Dotychczasowi główni akcjonariusze, w tym rodzina Kellerhals (założyciele Media Markt, posiadająca największy pakiet) a także Haniel, Freenet, Beisheim Stiftung i Meridian Foundation, poparli transakcję i również odsprzedali część swoich akcji. W ten sposób JD.com przejmie większość akcji – 57%. Natomiast grupa Kellerhals zachowa 25,35% akcji Ceconomy, dbając o ciągłość „rodzinnego dziedzictwa”.
Oferta dla akcjonariuszy Ceconomy wyniosła 4,60 euro za akcję — aż o 43% więcej niż wynosiła średnia z trzech ostatnich miesięcy przed ogłoszeniem rozmów.
Zapowiadany rozwój grupy, bez zwolnień pracowników
Firma JD.com oświadczyła, że zamierza utrzymać obecną strukturę korporacyjną CECONOMY przez najbliższe kilka lat, przestrzegać obowiązujących porozumień związkowych i utrzymywać niezależną infrastrukturę informatyczną.
Partnerstwo z CECONOMY pozwoli zbudować wiodącą w Europie platformę nowej generacji w branży elektroniki użytkowej. Pozycja rynkowa CECONOMY, silne relacje z klientami oraz wzrost firmy robią wrażenie, a my jesteśmy zdecydowanie zaangażowani w inwestowanie w ludzi i unikalną kulturę firmy, by rozwijać ten sukces. Będziemy współpracować z zespołem nad wzmocnieniem kompetencji, a jednocześnie wdrażać nasze zaawansowane technologie, by przyspieszyć trwającą transformację CECONOMY. Naszym celem jest dalszy rozwój platformy CECONOMY w całej Europie oraz tworzenie długoterminowej wartości dla klientów, pracowników, inwestorów i lokalnych społeczności. Mamy pełne zaufanie do zespołu zarządzającego CECONOMY i nie możemy się doczekać wspólnej pracy nad kolejną fazą rozwoju.
- Sandy Xu, CEO, JD.com
Niemieckie marki w defensywie
Sprzedaż Media Markt dla spółki o chińskich korzeniach może być sygnałem osłabienia pozycji niemieckiego biznesu i jego marek. Komentatorzy zwracają uwagę na możliwość dalszej ekspansji JD.com i stopniowego ograniczania lokalnych marek, które nie wytrzymają presji cenowej czy technologicznej. W długim terminie może to prowadzić do marginalizacji mniejszych niemieckich producentów sprzętu AGD i RTV, co dodatkowo uderzy w niemiecki przemysł.
Zmniejszenie udziału na europejskim rynku i zamykanie sklepów pokazują, że tradycyjne strategie nie dają już przewagi na rynku UE w obliczu nowych modeli biznesowych i siły globalnych graczy.