Jak dodał, podejście to gwarantuje stabilność nawet w dynamicznym i niepewnym otoczeniu. "Wyniki są solidne pomimo wymagającego otoczenia, nawet w porównaniu do I kwartału 2021 r. Cały czas poszerzamy rynki działalności, nie tylko w Polsce, ale i poza granicami" - zaznaczył Obajtek.

Podkreślił, że w I kwartale br. koncern wydał rekordowe 3 mld zł na inwestycje - HVO, bioetanol II generacji, hydrokraking, visbreaking, olefiny, elektrownię CCGT w Ostrołęce. "Realizacja wszystkich tych inwestycji jest niezagrożona, procesy inwestycyjne idą zgodnie z planem" - zaznaczył prezes.

Jak dodał Obajtek, wyniki segmentu detalicznego w I kwartale jasno wskazują, że zarzuty dotyczące „drenowania kieszeni kierowców” są bezpodstawne. "Wynik EBIDTA detalu w pierwszym kwartale br. był porównywalny do pierwszego kwartału 2021 r., pomimo wzrostu wolumenów sprzedaży o 13 proc. Co więcej marże paliwowe w Polsce i w Czechach zdecydowanie spadły" - zaznaczył prezes PKN Orlen.

Zgodnie z opublikowanymi w czwartek wynikami, w I kwartale 2022 r. Grupa Orlen wypracowała zysk netto w wysokości 2,8 mld zł; to o 1 mld zł więcej rok do roku. EBITDA LIFO Grupy Orlen wyniosła w tym czasie 2,79 mld zł, o 0,4 mld zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Reklama

Segment rafineryjny wypracował 900 mln zł EBITDA LIFO. Sprzedaż rok do roku wzrosła o 17 proc., w tym benzyny o 33 proc., oleju napędowego o 21 proc., LPG o 31 proc., paliwa lotniczego JET o 153 proc. i ciężkiego oleju opałowego o 35 proc. Na wynik segmentu wpływ miał również najwyższy w historii dyferencjał Brent/Ural, wzrost marż na lekkich i średnich destylatach oraz osłabienie złotówki względem dolara - wskazał Orlen.

Segment petrochemiczny osiągnął 451 mln zł EBITDA LIFO. Odnotowano wzrost wolumenów sprzedaży o 10 proc., w tym wyższą olefin o 16 proc., poliolefin o 16 proc., PCW o 49 proc., przy niższej o 18 proc. sprzedaży nawozów.

Segment energetyki osiągnął EBITDA na poziomie 1 mld zł. Produkcja energii elektrycznej wzrosła o 11 proc. Grupa zanotowała największy w historii wolumen wyprodukowanej zielonej energii elektrycznej, który rok do roku wzrósł o 46 proc.

Segment detaliczny wypracował 585 mln zł zysku EBITDA, czyli wynik na zbliżonym poziomie do analogicznego okresu roku ubiegłego. Na 13 proc. wzrost sprzedaży złożyły się wzrost sprzedaży benzyny o 16 proc., oleju napędowego o 12 proc. i LPG o 8 proc. W Polsce sprzedaż wzrosła łącznie o 22 proc., przy niższej o 2 proc. sprzedaży w Czechach, niższej o 4 proc. na Litwie oraz porównywalnej w Niemczech. Jak zaznaczył koncern, na wynik segmentu wpływ miał spadek marż paliwowych na rynku polskim, przy ich wzroście na rynku niemieckim, czeskim i litewskim.