Jak wskazano w tygodniku gospodarczym, Polska jest "wchodzącym innowatorem" według klasyfikacji EIS (European Innovation Scoreboard 2023) z wynikiem 68,09 pkt., który stanowi 62,8 proc. średniej unijnej. Zwrócono uwagę, iż dystans do europejskiej średniej "stopniowo się zmniejsza".

Wskazano, że mocnymi stronami Polski w zakresie innowacji są: projektowanie aplikacji i korzystanie z technologii ICT (information and communication technologies - technologie informacyjne i komunikacyjne – PAP). Jak jednak podkreślono, "słabością polskiej gospodarki jest stosunkowo wysoki udział firm nieinnowacyjnych".

Instytut powołując się na dane GUS podał, że w latach 2018-2020, 36,7 proc. firm przemysłowych i 33,0 proc. usługowych było aktywnych innowacyjnie. W latach 2019-2021 odsetek ten wyniósł odpowiednio 26,3 proc. i 22,2 proc., a w latach 2020-2022: 36,1 proc. i 34,2 proc.

"Nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych wyniosły 26 mld zł (wzrost rdr o 36,6 proc.). Wzrost nakładów zanotowano również w przedsiębiorstwach usługowych – do prawie 30 mld zł (o 32,8 proc. rdr.)" – poinformowano.

Reklama

Dodano, iż firmy przeznaczały środki głównie na działalność badawczą i rozwojową (49,2 proc. nakładów na innowacje w firmach przemysłowych i 55,4 proc. w usługowych).

Powołując się na raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "Monitoring innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Wskaźnik dojrzałości innowacyjnej – 2023" zauważono, iż firmy, które zdecydowały się na wprowadzenie innowacji deklarowały, że przyczyniło się to do ogólnego rozwoju firmy (91,7 proc.), wpłynęło też na podniesienie jakości usług i wyrobów (75,3 proc.) oraz zwiększenie wydajności pracy (74 proc.). Innowacje pozostały natomiast bez większego wpływu na zmiany stanu zatrudnienia.

Zwrócono uwagę, że głównymi czynnikami hamującymi działalność innowacyjną firm w 2022 r. były inflacja oraz bariery administracyjne. Według deklaracji przedsiębiorstw, do większej innowacyjności mogłyby motywować zmiany regulacji prawnych (96,1 proc.) oraz zmieniające się oczekiwania klientów (90,3 proc.).

"Przedsiębiorstwa finansowały inwestycje w innowacje głównie ze środków własnych (77,4 proc.), choć znacząco zwiększył się (z 4,2 proc. w 2021 r. do 13,2 proc. w 2022 r.) udział firm wybierających finansowanie za pomocą instrumentów zwrotnych" – podsumowano.

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny.

Autor: Adrian Reszczyński