Jak informuje raport CBRE i Trei Real Estate Poland, ponad połowę (56 proc.) nowej powierzchni w parkach handlowych oddano w I kwartale 2019 r w miastach aglomeracyjnych, jednak udział powierzchni w średnich miastach (od 100 tys. do 200 tys. mieszkańców) i małych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców) stopniowo rośnie.

Eksperci CBRE szacują, że "w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. m kw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. m kw. powierzchni parków handlowych". "Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców" - podali.

W raporcie podkreślono, że parki handlowe w Polsce rozwijają się w coraz szybszym tempie, stanowią kolejny krok w ewolucji formatów handlowych, z dużym potencjałem dynamicznego rozwoju.

"Po dominacji wielkoskalowych galerii handlowych w największych miastach, centrów handlowych zlokalizowanych na obrzeżach miast, a następnie regionalnych galerii handlowych w średnich miastach, deweloperzy i inwestorzy szukają obecnie alternatywnych koncepcji handlowych, w które mogliby zainwestować" - dodano.

Reklama

Autorzy analizy zaznaczyli, że "ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W centrach śródmiejskich najwyższy wskaźnik odwiedzin przypada na dni od piątku do niedzieli. W parkach handlowych jest odwrotnie - najlepsze obroty obiekty te odnotowują w ciągu tygodnia."

W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii „big box” - o największej powierzchni (powyżej 10 000 m kw.). Stanowią one 45 proc. aktualnych zasobów.

Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni od 3000 do 10 000 m kw., a ich udział w rynku wynosi 41 proc. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii „convenience” (poniżej 3 000 mkw.), formaty te stanowią tylko 14 proc. rynku.

CBRE to globalna firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. W Polsce firma CBRE działa od wiosny 2000 roku.

>>> Polecamy: Nie będzie zmian w zakazie handlu. Oto główne wnioski z rządowego raportu