Sprzedaż „jaj roślinnych" wzrosła w tym samym okresie w USA, co świadczy o tym, że różnica została zauważona przez konsumentów – podaje agencja.

Początkowo w 2022 r. cena jaj kurzych w USA wzrosła średnio o 51 proc. r:r według danych firmy IRI. Za opakowanie, zawierające 12 lub 18 sztuk, trzeba było wówczas zapłacić ok. 4,17 dol. Z kolei za roślinne ok. 4,43 dol.

Ostatnie 12 tyg. ubiegłego roku przyniosło jednak kolejne podwyżki i cena jaj kurzych wzrosła o 81 proc. r:r (średnio 5,24 dol. za opakowanie). Wówczas ceny „jaj roślinnych" spadły (średnio 4,42 dol. trzeba było zapłacić za opakowanie).

Reklama

Na cenę jaj wpłynęły m.in. inflacja oraz ptasia grypa. W IV kwartale 2022 r. w porównaniu z 2021 r. sprzedaż jaj kurzych spadła, natomiast wzrosła sprzedaż „płynnych jaj pochodzenia roślinnego".

Rynek „jaj roślinnych" w USA:

  • Obecnie rynek „jaj roślinnych" w Stanach Zjednoczonych jest niewielki w porównaniu do konkurencji (jego wartość to ok. 30 mln dolarów);
  • Roślinne odpowiedniki stanowią 0,13 proc. całkowitej sprzedaży jaj;
  • Rynek jest zdominowany przez jedną markę Just Egg (wyprodukowaną przez kalifornijski startup Eat Just Inc.), która odpowiada za 99 proc. „płynnych jaj roślinnych”. Składnikiem wykorzystywanym przy produkcji jest fasola mung.

Z wyliczeń Eat Just wynika, że dzięki ich roślinnemu produktowi zaoszczędzono 10,9 mld galonów wody i 16 135 akrów gruntów. Dodatkowo to pozwoliło na uniknięcie emisji 52,3 mln kg ekwiwalentu CO2.