Minęły już cztery miesiące od dramatycznego incydentu, który miał miejsce w Incheon, na zachód od Seulu. Wtedy elektryczny sedan Mercedes-Benz zapalił się i eksplodował, niszcząc podziemny parking. Akcja gaszenia pożaru wywołanego przez samozapłon Mercedesa, który na kilka tygodni pozbawił dachu nad głową ponad 200 rodzin, trwała ponad osiem godzin.
Wpływ na opinię publiczną
Incydent z płonącym Mercedesem wywarł duży wpływ na południowokoreańską opinię publiczną w postrzeganiu aut elektrycznych jako bezpiecznych pojazdów. Po incydencie większość doniesień prasowych i postów w mediach społecznościowych koncentrowała się wokół ryzyka pożarów pojazdów elektrycznych i braku przepisów bezpieczeństwa w Korei.
Dlatego koreański rząd podjął działania, aby wprowadzić przepisy dotyczące bezpieczeństwa akumulatorów. W tym celu odbyły się konsultacje między producentami samochodów a ustawodawcami, które na początku września doprowadziło do ogłoszenia przez rząd przeglądu polityki dotyczącej pojazdów elektrycznych.
Co zawierają koreańskie przepisy
Nowy zestaw przepisów obejmował obowiązek producentów samochodów ujawniania marek swoich akumulatorów, rozszerzenie zakresu kontroli bezpieczeństwa istniejących pojazdów elektrycznych i uniemożliwienie pełnego naładowania pojazdów.
Do akcji zapewnienia bezpieczeństwa akumulatorów wkroczył też rząd poprzez projekt państwowego systemu certyfikacji. W ramach nowego systemu państwowe agencje, takie jak Korea Automobile Testing & Research Institute, sprawdzą akumulatory przed instalacją w samochodach, aby upewnić się, że spełniają one rządowe standardy certyfikacji bezpieczeństwa.
Wcześniej pojazdy elektryczne były sprzedawane w Korei Południowej bez żadnych zewnętrznych testów bezpieczeństwa.
Rząd nakazuje również producentom samochodów i ogniw ujawnianie większej ilości szczegółów na temat ich akumulatorów. Wcześniej firmy dzieliły się jedynie pojemnością i maksymalną mocą akumulatora. Teraz muszą określić typ akumulatora oraz surowce użyte do jego budowy. Pełne wdrożenie programu certyfikacji jest spodziewane od lutego.
Ochrona przeciwpożarowa
Incydent z samozapłonem Mercedesa w podziemnym garażu budynku wpłyną też na regulacje dotyczące zabezpieczeni przeciwpożarowych w budynkach. Nowe budynki muszą teraz posiadać ulepszone systemy monitorowania pożaru i wykorzystywać więcej materiałów ognioodpornych. Ponadto, począwszy od przyszłego roku, w całym kraj zostaną rozmieszczone mniejsze wozy strażackie, aby mogły wjeżdżać na parkingi podziemne. Środki te są szczególnie ważne, ponieważ większość Koreańczyków mieszka w mieszkaniach o dużej gęstości zabudowy, w których duża liczba stacji ładowania znajduje się w garażach podziemnych.
Pożar Mercedesa-Benza był niewątpliwie niefortunnym wydarzeniem, ale rzucił bardzo potrzebne światło na ten problem bezpieczeństwa akumulatorów, które często obwiniane są za pożary aut elektrycznych. Ostatecznie może on być sygnałem ostrzegawczym nie tylko dla Korei Południowej, aby stworzyć bezpieczniejsze, bardziej sprzyjające środowisko dla samochodów zasilanych akumulatorami.