PKP Cargo zainwestowały w tabor 241 mln zł w I poł. br., tj. o 106 mln zł więcej niż rok wcześniej, poinformował prezes Adam Purwin. Do eksploatacji trafiło dwa tysiące więcej węglarek niż rok wcześniej, a w październiku liczba ta wzrośnie do zapowiadanych trzech tysięcy przygotowanych z myślą o obsłudze szczytu przewozowego, dodał.

"Wzmacniamy PKP Cargo inwestycjami w tabor. Kwota, którą na to przeznaczyliśmy tylko w pierwszym półroczu mogłaby posłużyć budowie floty średniej wielkości przewoźnika kolejowego w Polsce. Wraz z szeroko zakrojoną akcją zatrudniania maszynistów, inwestycje są fundamentem rozwoju PKP Cargo na kolejne kwartały. Nowe platformy intermodalne, zmodernizowane lokomotywy, wyremontowane węglarki - to wszystko czyni ofertę PKP Cargo jeszcze bardziej konkurencyjną, szczególnie w strategicznie ważnych obszarach działalności naszej firmy" - powiedział Purwin, cytowany w komunikacie.

Największą pozycją inwestycyjną polskiego przewoźnika I półroczu było powiększenie parku taborowego o 100 uniwersalnych 80-stopowych platform do przewozu kontenerów. Podpisany jesienią 2013 roku kontrakt na łącznie 330 wagonów opiewa na 117 mln zł, z czego prawie 30 mln zł spółka pozyskała ze środków unijnych.

"Jednym z priorytetów pierwszego półrocza dla PKP Cargo w zakresie taboru było przygotowanie dodatkowych wagonów na jesienny szczyt przewozowy. W tym celu polski przewoźnik powiększy swój park taborowy o trzy tysiące węglarek. Będzie to około 15 proc. więcej w porównaniu do poprzedniego roku" - czytamy w komunikacie.

Reklama

Zwiększenie ilości taboru na jesienny szczyt przewozowy jest odpowiedzią PKP Cargo na trudności wynikające z niskiej prędkości handlowej i ma na celu złagodzenie wpływu modernizacji linii kolejowych na obsługę klientów, podano także.

"Poziom nakładów PKP Cargo na naprawy okresowe taboru realizowane na najwyższych poziomach utrzymania (P4 i P5) wyniósł w okresie pierwszych sześciu miesięcy 2014 roku 165 mln zł i był o ponad 40 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (115 mln zł). Łącznie w pierwszym półroczu 2014 roku naprawom okresowym poddano 78 lokomotyw oraz prawie 4,7 tys. wagonów towarowych. Blisko 80 proc. z tego stanowiły węglarki" - wyliczono.

Spółka podkreśla, że inwestycje w tabor objęły również modernizację lokomotyw. W pierwszym półroczu 2014 roku zmodernizowano 10 lokomotyw spalinowych serii SM48, wydając na ten cel prawie 46,5 mln zł.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49 proc. udziału w rynku według masy i ok. 59 proc. według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

>>> Czytaj też: Giełdowy sukces Cargo zachęcił PKP. Kolejne prywatyzacje w drodze?

ikona lupy />
Lokomotywa ST48 / Media