EBITDA przed korektą wyniosła 10,3 mln zł wobec 59,8 mln zł rok wcześniej.

"W trzecim kwartale mieliśmy do czynienia z wyjątkowo niekorzystnym otoczeniem rynkowym, co przełożyło się na wyraźnie niższe wyniki w segmencie paliw. Były to okoliczności, które w tak szeroko zakrojonej skali trudno było przewidzieć. W związku z tym, że zawsze jako grupa potrafiliśmy się szybko dostosować do bieżącego otoczenia, ograniczyliśmy import do minimum i skoncentrowaliśmy się na zyskownych obszarach tego biznesu, czyli na eksporcie produktu i obsłudze kontraktów krajowych opartych na notowaniach Platts, stanowiących około 20% naszego wolumenu sprzedawanego w Polsce. Liczę na to, że sytuacja szybko wróci do normy i będziemy działać w takim otoczeniu rynkowym, w jakim działaliśmy do tej pory. Jednocześnie cieszymy się, że nasz biznes jest już zdywersyfikowany i rentowny w pozostałych głównych liniach biznesowych. Warto zaznaczyć, że pozytywny wpływ wszystkich przejętych w 2023 r. aktywów szacujemy w III kwartale na poziomie 49,2 mln zł" - skomentował prezes Adam Sikorski, cytowany w komunikacie.

Reklama

Główny wpływ na skonsolidowaną EBITDA skorygowaną w III kwartale 2023 r. miały poniższe czynniki:

- od drugiej połowy sierpnia 2023 r. krajowe notowania oleju napędowego zaczęły osiągać poziomy nieodzwierciedlające, tzn. znacznie poniżej, światowych notowań tego produktu. Spowodowało to ograniczenie działalności w zakresie obrotu olejem napędowym pochodzącym z importu i oferowaniu go na krajowym rynku. W związku z tym w III kwartale 2023 r. grupa emitenta koncentrowała się w szczególności na eksporcie paliw na Ukrainę; realizacji zobowiązań na dostawy oleju napędowego, które zostały - we wcześniejszym okresie - zaciągnięte przez grupę emitenta wobec krajowych kontrahentów oraz dostarczaniu - zgodnie z umowami - oleju napędowego do sieci stacji Avia. Zarząd emitenta informuje, że zakończył analizę wpływu negatywnych warunków rynkowych, o których mowa powyżej. Wyniki tej analizy uwzględniają m.in. wpływ realizacji zobowiązań kontraktowych grupy emitenta, które nie mogły zostać wykonane w oparciu o produkt zakupiony w Polsce (ze względu na ograniczoną podaż), a musiały być zrealizowane z importowanego oleju napędowego. Zarząd emitenta szacuje, że w konsekwencji powyższej sytuacji utracił korzyści rzędu 72,4 mln zł, co nie wystąpiłoby, gdyby otoczenie rynkowe w III kwartale 2023 r. nie odbiegało w znacznym stopniu od warunków obrotu olejem napędowym obserwowanych w poprzednich okresach,

- pozytywna kontrybucja przejętych w 2023 r. aktywów, tj. Olavion sp. z o.o., Unimot Commodities sp. z o.o., Unimot Terminale sp. z o.o., Unimot Infrastruktura sp. z o.o., Unimot Bitumen sp. z o.o., RCEkoenergia sp. z o.o. oraz Unimot Aviation sp. z o.o., do wyniku EBITDA skorygowana na poziomie 49,2 mln zł w III kwartale 2023 r.,

- osiągnięcie w III kwartale 2023 r. wolumenu sprzedaży oleju napędowego, benzyn i biopaliw na poziomie 481,6 tys. m3 (spadek o 9% r/r) oraz zwiększenie sprzedaży gazu LPG o 7% r/r do 68,7 tys. ton, wymieniono.

Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Spółka miała 13,37 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2022 r.

(ISBnews)