Elektryczny autobus bez kierowcy? Tajwan testuje niezwykły pojazd [ZDJĘCIA]
W Kaohsiung w Tajwanie testowany jest samojezdny autobus elektryczny EZ10, produkowany przez francuską firmę Easy Mile. Jeżeli pojazd bez kierowcy przejdzie pomyślnie testy, planowane jest uruchomienie linii w Tajpej i Kaohsiung.
W Kaohsiung w Tajwanie testowany jest samojezdny autobus elektryczny EZ10, produkowany przez francuską firmę Easy Mile. Jeżeli pojazd bez kierowcy przejdzie pomyślnie testy, planowane jest uruchomienie linii w Tajpej i Kaohsiung.
1 EZ10 działa jak tramwaj, z tą jednak różnicą, że nie wymaga budowy kosztownej infrastruktury – torów i trakcji do napędu pojazdu. Trasa wahadłowa dla EZ10 działa na wirtualnych torach, które można łatwo skonfigurować. W razie potrzeby operator usługi może tworzyć nowe rozkłady jazdy i tworzyć nowe wirtualne przystanki ułatwiające przepływ ruchu.
PAP/EPA / KAOHSIUNG CITY GOVERNMENT HANDOUT HANDOUT
2 Pomimo, że pojazd nie ma kierownicy, a przód pojazdu niczym się nie różni od tyłu, to EZ10 zapewnia pełne bezpieczeństwo pasażerów i użytkowników dróg przed zagrożeniami drogowymi i awariami technicznymi. W arsenale technicznym mini autobusu jest specjalny laser, który w połączeniu z różnicowym GPS-em zapewnia płynną pracę niezależnie od ograniczeń infrastrukturalnych, widoczności i warunków pogodowych. System wykrywania statycznych lub ruchomych obiektów i ludzi dostosuje trasę i prędkość pojazdu tak, aby unikać przeszkód. Do tego jest jeszcze dodatkowa funkcja unikania kolizji. Flota EZ10 może być zdalnie monitorowana i kontrolowana przez operatora.
PAP/EPA / KAOHSIUNG CITY GOVERNMENT HANDOUT HANDOUT
3 Mini autobus może zabrać na pokład 12 pasażerów. Prędkość przelotowa EZ10 to 20 km/h, jednak w razie potrzeby pojazd może rozpędzić się maksymalnie do 40 km/h. Maksymalny zasięg to 80 km. Napęd stanowi elektryczny silnik asynchroniczny zasilony ogniwem litowo-jonowym (LiFeP04). Bateria ładowana jest ze standardowej sieci 230 V. Maksymalny czas pracy to 14 godzin. Komfort pasażerów zapewnia wbudowana klimatyzacja. EZ10 jest pojazdem przeznaczonym do podróży na krótkich odcinkach, np. między węzłami komunikacyjnymi a końcowymi miejscami docelowymi lub trasami w zamkniętych ograniczonych obszarach, takich jak lotniska, centra miast i parki biznesowe. Floty EZ10 działają obecnie w Europie, Ameryce Północnej, Azji i Australii.
PAP/EPA / KAOHSIUNG CITY GOVERNMENT HANDOUT HANDOUT
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję