FSO - historia fabryki samochodów na Żeraniu (zdjęcia)
Fabryka Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu rozpoczęła produkcję w latach 50. Jej pierwszym „dzieckiem” była Syrenka. Przez lata wyprodukowała tysiące modeli, od Polonezów i Daewoo po Chevroleta. Teraz wraz z przejęciem przez kanadyjską Magnę „przerzuci się” na bardziej luksusowe auta. Oto historia legendarnych zakładów FSO.
1 FSO Syrena – to pierwszy w pełni polski samochód osobowy (Warszawa początkowo robiona była z radzieckich części). Produkcja auta, potocznie nazywanego „Skarpetą” rozpoczęła się w 1961. Samochód ten przeszedł łącznie ponad 800 zmian modernizacyjnych. W latach 70. produkcję Syren przeniesiono do Bielska-Białej. Na zdjęciu: FSO Syrena 101 w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Fot. na licencji Creative Commons
Inne
2 Fiat 125p. – czyli tak zwany „Duży Fiat”. Model ten do dzisiaj można spotkać na polskich ulicach. Narodził się w 1965 roku, jako następca przestarzałej już Warszawy. Produkcja bazowała na licencji włoskiego producenta. Zanim podpisano umowę z Fiatem, zakłady FSO negocjowały również z Renaultem. Gdyby doszło do zwycięstwa francuskiego producenta, być może jedno z najpopularniejszych aut komunistycznej polski wyglądałoby zupełnie inaczej. Na zdjęciu: Polski Fiat 125p, rocznik 1973. Fot. na lic. Creative Commons
Inne
3 FSO Polonez – po raz pierwszy wyjechał z fabryki na Żeraniu w 1978 roku. Jego konstrukcja wzorowana była na „Fiacie 125p”. Zawieszono ją w 2002 roku. Na zdjęciu: Polonez Caro MR'93 z silnikiem 1.6 GLI na jednej z ulic w Krakowie. Fot. na licencji Creative Commons
Inne
4 Daewoo – w latach 90 polska fabryka rozpoczęła współpracę z Daewoo. Pierwszym samochodem tej marki montowanym (w latach 1996 -2011) w Polsce był Daewoo Tico. W tym samym czasie na Żeraniu montowano też Daewoo Espero. W 2004 roku zmieniono nazwę firmy na Daewoo-FSO a rok później rozpoczęła się produkcja „Matizów” i „Lanosów”. Modele te były w całości składane w Polsce. Łącznie w FSO powstało około 500 tys. aut ze znaczkiem „Daewoo”. Na zdjęciu: Daewoo Nubira
DGP
5 Chevrolet Aveo – kolejna zmiana przyszła w 2006 roku. Ukraiński właściciel FSO – AvtoZAZ kupił licencję na produkcję nowego samochodu od amerykańskiego giganta motoryzacyjnego General Motors. Pierwszy Chevrolet Aveo w wersji sedan zjechał z taśmy w 2007 roku. Do 2011 roku produkowano kilka wersji tego auta.
DGP
6 Mini – to mały brytyjski samochód, który ma długą historię. W 2011 roku został zastąpiony przez nowe MINI po przejęciu marki przez Bayerische Motoren Werke AG (BMW). Pierwotna wersja tego samochodu zyskała sobie miano kultowej i stała się ikoną lat 60. Na Żeraniu produkowany będzie prawdopodobnie Mini Suv. To mały sportowy samochód z charakterystycznym dwudrzwiowym nadwoziem. Popularny Mini Cooper to sportowa wersja auta. Samochód od lat produkowany jest w Cowley (miasto w hrabstwie Oksford, Wielka Brytania). Na zdjęciu: Mini Cooper Roadster podczas targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku, 5 kwietnia 2012 roku.
Bloomberg / Peter Foley
7 Infiniti – jest luksusową marką stworzoną przez japońskiego Nissana. Auto sprzedawane jest jednak głównie w Północnej Ameryce. W rodzimej Japonii modele Infiniti mają swoje odpowiedniki sprzedawane pod marką Nissan. Nie wiadomo jeszcze który Infiniti będzie produkowany na Żeraniu. Na zdjęciu: Infiniti G37 Cabrio firmy Nissan Motor Co. na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2011 roku
Bloomberg / Chris Ratcliffe
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję