Wyprowadziła ruch tranzytowy z duszącej się od korków stolicy Małopolski. Od ponad pięciu miesięcy kierowcy jeżdżą nowo wybudowaną północną obwodnicą Krakowa. To w sumie dwanaście kilometrów nowej trasy, na której zostały zbudowane dwa tunele, w Zielonkach i Dziekanowicach. Pierwszy z nich ma długość 653 metrów, drugi 496 metrów.
Dlaczego trzeba zamknąć tunele na północnej obwodnicy Krakowa
Podziemne przejazdy co jakiś czas muszą przejść serwisowanie, a to oznacza utrudnienia w ruchu. - W nocy ze środy na czwartek z 11 na 12 czerwca był zamknięty tunel z Zielonkach od godziny 21 do 5 rano. Drogowcy zrobią to po raz drugi dziś wieczorem. Z czwartku na piątek, z 12 na 13 czerwca , także od 21 do 5 rano, auta nie wjadą do podziemnego przejazdu.
Jak wyjaśnia Kacper Michna z biura prasowego małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w tunelu są prowadzone prace serwisowe i konserwacyjne wentylacji, monitoringu i pomiaru jakości powietrza. Sprawdzane są też systemy sterowania urządzeniami, nagłośnienie, oświetlenie, punkty alarmowe i przeciwpożarowe. - Przeprowadzimy też próbne uruchomienie zraszaczy – dodaje Michna.
Tunel zamknięty, którędy pojechać?
Kierowcy jadący w kierunku Warszawy pojadą objazdem od węzła Zielonki Trasą Wolbromską do ulicy Opolskiej, następnie Al. 29 Listopada i dalej do węzła Węgrzce, gdzie wjadą z powrotem na S52. Analogiczna trasa w drugą stronę obowiązuje dla pojazdów jadących w kierunku autostrady A4.
Zamkną też drugi tunel
Prace serwisowe przejdzie także tunel w Dziekanowicach. Będą prowadzone w przyszłym tygodniu, na razie jednak Generalna Dyrekcja jeszcze nie wskazała daty.
- Podziemne przejazdy w Zielonkach i Dziekanowicach jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie – podkreśla Kacper Michna. - Poza standardowymi już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu.
- To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce – w tunelu w Dziekanowicach jest 10 sekcji w każdej nawie, każda z nich ma ok. 50 m długości. W tunelu w Zielonkach jest po 13 takich sekcji w każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy. Łącznie jest ich 920 i są sobie w stanie poradzić z większością pożarów – zaznacza Michna.
Mosty, wiadukty i estakada 13 metrów nad ziemią
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu.
Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Zbudowaliśmy mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Do budowy wykorzystaliśmy aż 291 tysięcy ton mas bitumicznych, a poza tym 325 tysięcy m3 betonu. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności prawie 23 milionów litrów. Największy zbiornik ma pojemność 3,7 miliona litrów. Budowa była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, prawie jedna czwarta długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Koszt inwestycji to 1,4 miliarda złotych.
Kraków na liście miast z ringiem obwodnic
Jeszcze niedawno jedynym miastem z autostradowym ringiem była Łódź. Teraz na tej liście jest też Kraków. Północna obwodnica połączyła wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie z miasta (A4, DK79, DK94, S7,) co usprawniło przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto.