Obrady Sejmu. W Polsce obowiązuje jawność posiedzeń

W Polsce obrady Sejmu są jawne. Jawność "zapewniana jest poprzez umożliwienie publiczności obserwowania obrad z galerii sali posiedzeń" – podkreślono w informacji na stronie Sejmu RP.

Na jakich zasadach obowiązuje możliwość wstępu na galerię sali posiedzeń Sejmu? Wspomniane zasady określa„zarządzenie nr 1 Marszałka Sejmu z dnia 9 stycznia 2008 r. w sprawie wstępu do budynków pozostających w zarządzie Kancelarii Sejmu oraz wjazdu na tereny pozostające w zarządzie Kancelarii Sejmu”– zaznaczono w komunikacie.

Reklama

Posiedzenie Sejmu – jak uzyskać kartę wstępu?

Osoba indywidualna:

Jak otrzymać jednorazową kartę wstępu? Gdzie należy się zgłosić w tej sprawie? Wspomniany dokument jest wydawany przez Straż Marszałkowską w dziale przepustek (w budynku H).

Jakie warunki musi spełnić osoba, która ubiega się o kartę wstępu do Sejmu? Po pierwsze, należy przedstawić dokument tożsamości ze zdjęciem. Ubiegając się o możliwość wejścia na posiedzenie Sejmu musimy pamiętać również o tym, by złożyć zgłoszenie na piśmie „co najmniej na 24 godziny przed planowanym wstępem”.

Zorganizowane grupy:

Na jakich zasadach zorganizowane grupy mogą obserwować obrady Sejmu z galerii? W tym przypadku wymagane jest przygotowanie „listy imiennej".

Jakie dane musi zawierać wspomniany dokument?

  • informacje dotyczące organizatora grupy;
  • nr telefonu oraz imiona i nazwiska osób należących do grupy;
  • w przypadku osób pełnoletnich numer PESEL;
  • rodzaj i numer dokumentu tożsamości ze zdjęciem.

Organizatorzy, odpowiedzialni za grupę, muszą pamiętać, by złożyć zgłoszenie „co najmniej na 48 godzin przed planowanym wstępem”.

„Na każde 20 osób zorganizowanej grupy powinien być wskazany opiekun”. Opiekunowie otrzymują jednorazową kartę wstępu od Straży Marszałkowskiej (ubiegając się o ten dokument muszą posiadać dowody tożsamości) – podano w komunikacie, zamieszczonym na stronie Sejmu RP.

„Osoby przebywające na galerii są obowiązane korzystać z wydzielonych dla nich miejsc oraz zachować ciszę i powagę, a w szczególności wstrzymać się od wyrażania poparcia lub dezaprobaty wobec toczących się obrad Sejmu poprzez oklaski lub w jakikolwiek inny sposób oraz dostosować się do poleceń funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej w zakresie porządku i bezpieczeństwa" – podkreślono w dokumencie.

Harmonogram posiedzeń Sejmu [TERMINY]

W dniu posiedzenia „mogą wystąpić ograniczenia”, na które powinni przygotować się obserwatorzy. Jak przekazano w komunikacie na stronie Sejmu, do takiej sytuacji może dojść np. „ze względu na uchwalenie tajności obrad lub wymogi związane z wizytami międzynarodowymi”.

Kiedy odbędą się najbliższe obrady Sejmu? Oto harmonogram planowanych posiedzeń:

Luty:

  • 7, 8 i 9 lutego 2024 r.
  • 22 i 23 lutego 2024 r.

Marzec:

  • 6, 7 i 8 marca 2024 r.
  • 20, 21 i 22 marca 2024 r.

Kwiecień:

  • 10, 11 i 12 kwietnia 2024 r.
  • 24, 25 i 26 kwietnia 2024 r.

Maj:

  • 8, 9 i 10 maja 2024 r.
  • 21, 22 i 23 maja 2024 r.

Czerwiec:

  • 12, 13 i 14 czerwca 2024 r.
  • 26, 27 i 28 czerwca 2024 r.

Lipiec:

  • 10, 11 i 12 lipca 2024 r.
  • 23, 24, 25 i 26 lipca 2024 r.