Korzyści z konsumpcji cyfrowych treści razem z dziećmi - badania

Korzyści ze wspólnej konsumpcji potwierdza metaanaliza obejmująca szeroki zakres badań przeprowadzona przez Jamiego Lingwooda z Liverpool Hope University oraz Gemmę Taylor z Uniwersytetu Stanforda. Poprzez wspólne korzystanie z dziećmi (badania dotyczą dzieci do 6. roku życia) z cyfrowych mediów, pomożemy im lepiej rozumieć treści i nauczyć je odnosić odbierane obrazy i język do sytuacji z życia. Tego typu opieka pozytywnie wpłynie na rozwój językowych umiejętności dziecka.

Korzystne będzie zwracanie uwagi naszych pociech na edukacyjny wymiar cyfrowych treści oraz wskazywanie na związki obrazów i dźwięków ukazujących się na ekranie z doświadczeniami dzieci.

Reklama

Jakkorzystać z cyfrowymi treściami razem z dziećmi?

Autorzy badania wymieniają szereg sposobów na zwiększenie korzyści ze wspólnego odbierania cyfrowych treści z dziećmi:

  • Aktywne uczestnictwo. Zadawaj dziecku pytania i namawiaj je do krytycznego myślenia na temat pochłanianych treści.
  • Technika „ramowania”. Koncentruje się na nauce dziecka nowych koncepcji, a następnie wykorzystywania ich przez nie. Składa się na nią np. wyjaśnianie trudnych słów, łączenie ekranowych sytuacji z rzeczywistymi oraz pomoc w wykorzystywaniu nabytej wiedzy w sytuacjach z życia codziennego dziecka.
  • Wybieranie wysokiej jakości materiałów – szukaj tych, które mają edukacyjny potencjał i zwiększą językowe, matematyczne albo społeczno-ekonomiczne zdolności dziecka.
  • Rozmowa po zabawie. Utrwali dziecku przyswojoną wiedzę i da możliwość wyjaśnienia mu tego, czego nie zrozumiało. Rozmowy nt. obejrzanych materiałów pomagają dziecku szukać powiązań między cyfrowymi treściami a ich rzeczywistymi doświadczeniami, co pogłębia ich rozumienie zagadnień.
  • Krytyczne myślenie. Im starsze dziecko, tym ważniejsze są rozmowy z dzieckiem, które zmotywują je do krytycznego namysłu nad tym, z czym miały kontakt. Może to zachęcić młodego człowieka do dalszego eksplorowania tematów oraz twórczości powiązanej z nimi.
  • Równoważenie „czasu ekranowego” z innymi aktywnościami. Należy dbać o to, aby dziecko miało także czas na czytanie, zabawę poza domem czy interakcję z innymi.