Zespół z Uniwersytetu w Uppsali (Szwecja) znalazł kolejne zastosowanie dla systemu sztucznej inteligencji ChatGPT. We współpracy ze szpitalem Uniwersyteckim w Bazylei (Szwajcaria) naukowcy przeprowadzili pilotażowy test sprawdzający, jak system ten radzi sobie z pisaniem administracyjnych notatek, które obecnie piszą lekarze.

Powstały nowe możliwości redukcji obciążenia administracyjnego personelu medycznego

Wyniki działania algorytmu oceniało 15 specjalistów. Sztuczna inteligencja (SI) okazała się 10 razy szybsza od człowieka, przy zachowaniu podobnej dokładności. W projekcie wykorzystano sześć wymyślonych medycznych przypadków.

Reklama

„Od lat toczy się debata o tym, jak usprawnić opiekę zdrowotną. Dzięki postępom w generatywnej SI i modelom językowym, powstały nowe możliwości redukcji obciążenia administracyjnego personelu medycznego. Pozwolą one lekarzom na wydłużenie czasu spędzanego z pacjentem” – mówi Cyrus Brodén, lekarz i naukowiec z Uniwersytetu w Uppsali, współautor pracy, która ukazała się w magazynie „Acta Orthopaedica”.

Jak zwracają uwagę badacze, prace administracyjne zabierają niemałą część czasu lekarzy, a to powoduje, że mniej uwagi mogą poświęcić oni pacjentom; generuje to również dodatkowy stres.

Naukowcy przygotowują się do badania na tysiącu prawdziwych przypadków

„Nasza interpretacja tych wyników jest taka, że modele takie jak ChatGPT-4 mają potencjał, aby zmienić sposób zajmowania się pracami administracyjnymi w służbie zdrowia. Wierzę, że generatywna SI będzie miała kluczowy wpływ na opiekę zdrowotną i już teraz widzimy początek ekscytującej przyszłości” – stwierdza dr Brodén.

Teraz naukowcy przygotowują się do badania na tysiącu prawdziwych przypadków.

„To będzie interesujący i wymagający wielu zasobów projekt, w którym weźmie udział wielu partnerów. Pracujemy już nad sposobem zarządzania danymi i kwestiami poufności, aby rozpocząć wkrótce to badanie” – informuje specjalista.

Marek Matacz