Z sondażu przeprowadzonego w styczniu 2022 r. wynika, że co czwarty Polak byłby skłonny wyjechać na ferie kamperem. Wśród ankietowanych, najwięcej chętnych (33 proc.) do takiej formy spędzania zimowego urlopu było w grupie wiekowej 35-44 lat. Nieco mniejszy odsetek deklaracji "na tak" złożyli respondenci w wieku 25-34 lata (27 proc.) i w wieku 18-24 lat, których gotowość na zimowy karawaning zadeklarowało 26 proc. pytanych, o jeden procent mniej odpowiedzi "na tak" wskazali respondenci w wieku +55 lat.

Najbardziej sceptyczni do tej formy spędzania zimowych wakacji są osoby w wieku 45-54 lat. W tej grupie odpowiedzi "na tak" udzieliło 19 proc. ankietowanych - podano.

Według autorów badania, wyniki sondażu wskazują, że zimową wycieczkę kamperem częściej biorą pod uwagę rodzice małych dzieci i nastolatków (32 proc.) niż osoby, które nie mają dzieci w tym wieku (odpowiedzi na tak 22 proc.). 30 proc. wszystkich ankietowanych pozostała niezdecydowana.

Jak wskazała dyrektor generalna Campiri.pl Katarzyna Jedlińska, w Polsce patent na ferie w kamperze jest mało powszechny, ale widać pierwsze zmiany. "Zimą można zwiedzić Polskę w jej śnieżnej odsłonie, choćby na Warmii i Mazurach, Dolnym Śląsku czy Podhalu. Funkcjonują już też całoroczne kempingi w niedalekiej odległości od stoków narciarskich i nie tylko. Do tego dochodzi możliwość odkrywania miejsc, których często nie znajdziemy w przewodnikach" - wskazała.

Jedlińska podkreśliła, że wbrew obawom, w kamperze zimową porą jest przytulnie i ciepło. "Produkowane obecnie kampery dostosowane są do każdych warunków pogodowych. "Oprócz ogrzewania czy izolacji mają też funkcjonalne i kompletne wyposażenie. Z mrozami radzą sobie też starsze pojazdy, jeśli są zadbane i właściwie użytkowane" - dodała.

Więcej rejestracji kamperów

Jak wskazała, wzrost osób zainteresowanych kamperami widać w danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). "W 2021 zarejestrowano w sumie 2191 nowych samochodów kempingowych, w porównaniu do 1040 takich aut rok wcześniej. Największą grupę, bo aż 80 proc., stanowiły rodzinne pojazdy – przeznaczone dla czterech lub pięciu osób" - podała.

W ocenie ekspertki, ludzie pokochali w kamperach ich samowystarczalność. "Polacy w takim podróżowaniu szczególnie cenią sobie dużą mobilność, wygodę, poczucie wolności i niezależności. Tendencja jest następująca: rodziny nadal wybierają kempingi, ale młodsze pokolenie lgnie w bardziej ustronne miejsca i wykorzystuje możliwości nocowania +na dziko+" - zaznaczyła.

Jej zdaniem restart turystyki po pandemii będzie musiał uwzględniać zmieniające się preferencje podróżnych. Zmienił się też sposób, w jaki podróżujemy. "Szukamy autonomii, oddechu i bliskości natury z dala od zatłoczonych kurortów, zwracamy się w stronę ekologii, zrównoważonej turystyki i lokalności" - wyjaśniła.

Badanie dla Campiri.pl zostało zrealizowane w dniach 7-10 stycznia 2022 r. przez Maison&Partners metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1071 osób w wieku 18+.

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt