UOKiK przypomniał w środę, że ustawa covidowa przewidywała udzielenie wsparcia przedsiębiorcom turystycznym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z obostrzeniami nakładanymi z powodu COVID-19.

Jak podkreślił Urząd, w czasie pandemii wiele usług turystycznych zostało niezrealizowanych m.in. z powodu zamkniętych granic, ograniczeń w przemieszczaniu się, zawieszonych lotów. Vouchery podróżne stanowiły nową formę rozliczenia się agencji turystycznych z konsumentami. Zamiast zwrotu gotówki biura podróży mogły zaproponować klientom bon będący ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy.

Urząd przekazał, że na skutek sygnałów konsumenckich Prezes UOKIK wziął pod lupę organizacje turystyczne sprawdzając, jak w praktyce rozliczane są bony.

"Wątpliwości wzbudziły warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności" - wskazał Urząd.

Reklama

Działania Prezesa UOKiK objęły dziesięć biur podróży: Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim, Grecos Holiday, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Nowa Itaka, Orient Travel, Rainbow Tours, TOP Touristik, TUI Poland, a także przedsiębiorców współpracujących z tymi spółkami.

"W ramach postępowań wyjaśniających oraz wystąpień udało się bez konieczności podejmowania sformalizowanych działań administracyjnych zmienić praktyki biur podróży" - wyjaśnił Urząd. Jak dodał, w przypadku działań Orient Travel UOKiK ustalił, że nie przekazywali konsumentom voucherów uregulowanych w ustawie covidowej, natomiast L.T.M. Luxury Travel Managemet wydało kilka na wyraźne życzenie klientów, bez dodatkowych warunków odnośnie ich realizacji.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny przekazał, że Urząd przeanalizował warunki umów, regulaminy oraz wytyczne stosowane przez biura podróży; sprawdził także, jak informowały konsumentów oraz jak w praktyce realizowały one wydane podczas epidemii COVID-19 vouchery.

"Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny" - powiedział cytowany w informacji prasowej Chróstny.

UOKiK poinformował, że badane biura podróży uznały zastrzeżenia Prezesa UOKiK i dobrowolnie usunęły zapisy wprowadzające konsumentów w błąd oraz niedozwolone postanowienia wzorów umów.

"Spółki zobowiązały się także do zwrotu niewykorzystanych wartości voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta" - przekazał Urząd. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta