Rewolucja elektromobilnościowa uderzy w polską motoryzację
Polska stała się jednym z najważniejszych dostawców części motoryzacyjnych na świecie. Samochody elektryczne są jednak prostsze od swoich kuzynów o napędzie spalinowym – średnio mają o 1/3 części mniej. Jak wpłynie to na kondycję branży w Polsce?
...
1 Części samochodowe stanowią poważną część produkcji motoryzacyjnej nad Wisłą. Ta część branży odpowiada za coraz większą część wartości sprzedanej sektora. Co równie ważne, części i akcesoria stanowią prawie połowę eksportu motoryzacyjnego w Polsce. Co więcej, wartość sprzedaży za granicę rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie. W 2016 r. osiągnęła ona wartość 44,8 mld zł – o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu Polska zajmuje 10. miejsce na świecie wśród krajów eksportujących części motoryzacyjne. Znad Wisły wysyłane do innych krajów jest 3,2 proc. globalnego eksportu w tej kategorii.
Dziennik Gazeta Prawna
2 Ale „elektryki” nie potrzebują aż tylu komponentów co „spaliniaki”. Samochód z napędem spalinowym składa się przeciętnie z 30 tys. części. 23 proc. z nich znajduje się w silniku. Silniki elektryczne są znacznie prostsze. Dlatego wyposażone w nie auta składają się jedynie z 18 tys. części. Zupełnie nowym elementem są za to ogniwa litowo-jonowe, czyli elektryczne odpowiedniki baków z paliwem. Popularnie zwane bateriami, mogą ważyć nawet kilkaset kilogramów. W przypadku Tesli, ogniwo o większej pojemności waży 450 kg.
Dziennik Gazeta Prawna
3 Branżę czekają więc spore zmiany. W Polsce działa kilka fabryk silników spalinowych. Za kilkanaście lat stracą rację bytu. Co więcej, zmienia się również sam model funkcjonowania branży motoryzacyjnej. Przede wszystkim fizyczne komponenty samochodu będą stanowiły coraz mniejszą część jego wartości, zmieni się również model biznesowy sektora. Jeśli branża w Polsce chce utrzymać (albo poprawić) swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym, musi wpisać się w te trendy.
Dziennik Gazeta Prawna
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama