Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pod koniec sierpnia 2021 r. po polskich drogach jeździło 29 tys. 820 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (14 tys. 256 szt.) tej liczby, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 15 tys. 564 szt.

Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1125 samochodów. Jak wskazano w raporcie, nadal rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec sierpnia składała się z 11 tys. 425 szt. Przybywa też osobowych i dostawczych aut hybrydowych - ich liczba zwiększyła się do 283 tys. 863.

"Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 578 szt." - czytamy. Dodano, że od stycznia do sierpnia 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 146 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 114 takich autobusów, oznacza to wzrost o 28 proc. rdr.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec sierpnia w Polsce funkcjonowało 1631 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3178 punktów).

Reklama

"31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW." - wskazano.

W sierpniu uruchomiono 74 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (141 punktów).

Zaznaczono, że wyniki po ośmiu miesiącach bieżącego roku pokazują wyraźny wzrost sprzedaży hybryd plug-in.

"O ile jeszcze rok temu znacznie lepiej sprzedawały się samochody bateryjne, o tyle od kilku miesięcy to właśnie hybrydy plug-in przykuwają uwagę klientów" - wskazał prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w czwartkowej informacji Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Zwrócił uwagę, że Polska nie jest wyjątkiem, bo podobny trend można zaobserwować w całej Europie.

W ocenie Farysia fakt, że po okresowym spadku rejestracji autobusów elektrycznych, pojawił się trend wzrostowy o 28 proc. w stosunku do 2020 r., oznacza, że wpływ pandemii na budżety miast i decyzje o zakupie taboru autobusowego nie okazał się tak radykalny, jak się obawiano.

Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur zwrócił uwagę, że w I kwartale br. w Polsce uruchomiono 61 ogólnodostępnych stacji ładowania, a w kwartale II - 93. Przez kolejne dwa miesiące liczba nowo zainstalowanych ładowarek wzrosła do 110 szt., w tym 74 w sierpniu.

"Łącznie w 2021 r. kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce otrzymali do dyspozycji 264 nowe stacje, czyli o 60 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku" - zaznaczył.

Podkreślił, że w naszym kraju funkcjonuje ok. 100 ładowarek DC o mocy powyżej 50 kW.

"Zgodnie z deklaracjami wiodących operatorów planowane jest oddanie do użytku szeregu kolejnych stacji ładowania prądem stałym, w tym punktów ultraszybkich" - dodał.