Megaprojekty deweloperskie w centrum stolicy. Zobacz, jak zmieni się Warszawa [ZDJĘCIA]
Władze Warszawy szykują się do zwężenia ulic w ścisłym centrum, a jednocześnie trwają przygotowania do inwestycji, które będą generowały dodatkowy ruch. Także samochodowy, bo nie wszyscy przesiądą się do komunikacji miejskiej i na rowery, jak chciałyby władze miasta.
Władze Warszawy szykują się do zwężenia ulic w ścisłym centrum, a jednocześnie trwają przygotowania do inwestycji, które będą generowały dodatkowy ruch. Także samochodowy, bo nie wszyscy przesiądą się do komunikacji miejskiej i na rowery, jak chciałyby władze miasta.
1 Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich ogłosił ostatnio przetarg na przebudowę ponad kilometrowego odcinka al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego w rejonie Dw. Centralnego. Po pierwsze, ma dojść do zwężenia ruchliwej arterii o dwa pasy w każdą stronę. Po drugie, w planach jest wyznaczenie na powierzchni przejść przez rondo Czterdziestolatka, czyli ruchliwe skrzyżowanie, które dziś tłumy przechodniów pokonują pod ziemią. Prace miałyby ruszyć jesienią 2016 r. Fot. fotorince / Shutterstock.com
ShutterStock
2
Imponująca inwestycja biurowa na należących do PKP dwóch hektarach w ścisłym centrum stolicy - między ul. Chmielną, Żelazną, Al. Jerozolimskimi i al.
Jana Pawła II (to ta, która ma być zwężana). Głównym elementem
tej koncepcji jest wieżowiec na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II i Al.
Jerozolimskich o wysokości 200 metrów, czyli zaledwie 30 metrów mniej
niż Pałac Kultury.
Szacowana wartość projektu - 350 mln euro. Przedsięwzięcie ma być
skoordynowane z remontem linii średnicowej. Przewidywany termin
zakończenia prac to 2023 r.
Media
3 Centralna Park to nie tylko drapacz chmur z „poprzesuwanych sześcianów". W ramach tego samego projektu nad torami linii średnicowej ma wyrosnąć kilka mniejszych budynków handlowo-usługowych o biurowych (niewykluczone, że powstanie też hotel). Nowa inwestycja komercyjna ma być połączona z Dw. Centralnym i przystankiem WKD. Jak pogodzić tak dużą inwestycję i zwężenie al. Jana Pawła II? Władze Warszawy i PKP twierdzą, że to się nie wyklucza. - Biurowiec Centralna Park będzie silnie zintegrowany z komunikacją miejską - twierdzi Maciej Król, prezes Xcity Investment, spółki deweloperskiej PKP.
Media
4 To inny megaprojekt deweloperski PKP za ok. 700 mln euro, który powinien odmienić wizerunek pl. Zawiszy i ul. Towarowej. W planach jest uruchomienie stacji Warszawa Główna w miejscu dzisiejszego Muzeum Kolejnictwa, które zostanie przeniesione na Odolany. Nad torami „średmocy" wyrośnie centrum handlowe i apartamenty. Inwestor nie ukrywa, że ta budowa spowoduje dodatkowy najazd samochodów. Odrestaurowany budynek dawnego dworca PKP będzie połączony z wielopoziomowym PARKINGIEM bezpośrednio nad torowiskiem. Drugi parking - zlokalizowany pod ziemią - dostępny będzie od strony ul. Kolejowej. Przewidywany termin rozpoczęcia inwestycji - 2017 r.
Media
5 Od początku lat 90. zabudowa nad linią średnicową była niemożliwa z powodu sporu o własność gruntu. Aż nagle drgnęło. Kolejarze mają wycofać z sądu pozwy wobec miasta o zasiedzenie gruntów nad „średnicą". A miasto działki nad tunelem ma obciążyć wystawionym na rzecz PKP tzw. prawem użytkowania, które umożliwi budowę na górze (bo w Polsce wciąż nie ma prawa własności warstwowej). Następnie działki nad tunelem zostałyby wystawione na przetarg. Na przełomie 2015 i 2016 r. PKP zamierzają rozpocząć analizy techniczne. Prace mogłyby rozpocząć się na przełomie 2018 i 2019 r. Grupa PKP planowała zsynchronizować robót budowlanych z pracami PKP PLK w tunelu średnicowym. To będzie konieczne, bo na gorze będzie możliwa tylko po wzmocnieniu konstrukcji tunelu.
Media
6 Kosztem 110 mln euro do końca 2014 r. ma powstać nowy dworzec, a do 2017 r. siedem biurowców (w jednym z nich ma się znaleźć nowa siedziba Grupy PKP - takie były przynajmniej plany sprzed wyborów). W kolejnym etapie kolejowy inwestor i miasto przewidują tu - w ramach zagospodarowanie terenu na północ od torów, w rejonie ul. Kolejowej i Tunelowej - funkcje biurowe, usługowe oraz mieszkaniowe. Szacunkowa wartość projektu: do 1,2 mld euro.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję