Jak zatrzymać najlepszych pracowników? Oto 7 błędów, których trzeba unikać
Utrata dobrego pracownika to potężny cios dla firmy, który wiąże się z dodatkowymi kosztami i niepewnością. Czasami przyczyny odejścia są zrozumiałe – sprawy osobiste lub wielka szansa, której nie można przegapić. Bywa jednak, że dobrzy pracownicy odchodzą z innych powodów, a pracodawca orientuje się o tym za późno. Lolly Daskal na łamach serwisu inc.com wskazuje 7 powodów, które mogą doprowadzić do odejścia nawet najlepszych pracowników.
Utrata dobrego pracownika to potężny cios dla firmy, który wiąże się z dodatkowymi kosztami i niepewnością. Czasami przyczyny odejścia są zrozumiałe – sprawy osobiste lub wielka szansa, której nie można przegapić. Bywa jednak, że dobrzy pracownicy odchodzą z innych powodów, a pracodawca orientuje się o tym za późno. Lolly Daskal na łamach serwisu inc.com wskazuje 7 powodów, które mogą doprowadzić do odejścia nawet najlepszych pracowników.
1 Nikt nie chce żyć w świadomości, że każdy dzień zawodowego życia przez następne 20 lub 40 lat będzie wyglądał tak samo. Innymi słowy – każdy pracownik potrzebuje świadomości, że może wzrastać i uczyć się nowych rzeczy. Jeśli w firmie nie ma perspektyw awansu i rozwoju, morale zespołu nieuchronnie zacznie spadać. W takich warunkach nawet dobrze opłacani pracownicy, którzy lubią swoją pracę, wcześniej czy później zaczną rozglądać się za czymś nowym.
ShutterStock
2 Okresy zwiększonego stresu czy nagromadzenia obowiązków zdarzają się w każdej firmie. Trzeba jednak pamiętać, aby nie trwały one za długo. Nic bowiem nie wypala szybciej pracownika niż ciągłe przepracowanie. Dotyczy to również tych najbardziej produktywnych i zaufanych pracowników. Jeśli na ich głowę spada coraz więcej obowiązków, a na domiar złego nie towarzyszą temu dodatkowe premie lub podwyżki, poczują się wykorzystani i zmienią pracę.
ShutterStock
3 Nawet najbardziej bezinteresowni ludzie potrzebują być docenieni i nagrodzeni za dobrze wykonaną pracę. Jeśli pracodawca nie docenia odpowiednio swoich pracowników, to nie tylko obniża ich motywację, ale pozywa się jednego z najpotężniejszych narzędzi wzmacniania efektywności. Często zdarza się, że w tej kwestii słowo jest warte więcej niż pieniądze, więc ich brak nie może być wymówką.
ShutterStock
4 Wszędzie potrzeba odpowiedniej struktury zarządzania, ale organizacje oparte o bardzo sztywne hierarchie najczęściej zniechęcają i są ze swojej natury nieludzkie. Pracownicy muszą wiedzieć, że ich pomysły i rozwiązania są brane pod uwagę, a przepływ informacji odbywa się nie tylko z góry na dół, ale i odwrotnie. Jeśli w danej firmie pracownik jest sprawdzony tylko do funkcji wykonującego polecenia przełożonego, to nigdy nie będzie usatysfakcjonowany.
ShutterStock
5 To problem stary jak świat. Oczywiście zysk i wyniki są dla każdej firmy ważną kwestią, jednak nigdy nie można przedkładać ich nad pracowników. To właśnie oni pracują na sukces firmy i muszą wiedzieć, że pracodawca to docenia. Gdy w firmie panuje kultura osiągania zysku bez względu na wszystko, to niska efektywność pracy i niskie morale wśród zespołu są pewne jak w banku. Najlepsi pracownicy trzymają się z daleka od takich firm.
ShutterStock
6 Nie ma nic bardziej frustrującego niż firma przepojona wielkimi wizjami, które nie są przekładalne na konkretne cele. Bez ukonkretnienia marzeń i planów snucie wizji staje się pustym gadaniem. Pracownicy chcą wiedzieć, nad czym pracują, chcą mieć świadomość, że robią coś konkretnego. W przeciwnym razie mogą poczuć zniechęcenie.
ShutterStock