Rząd w Ankarze jest gotowy wysłać ministra energii Alparslana Bayraktara, aby poprowadził delegację do Chin w październiku na zaawansowane rozmowy, dowiedział się Bloomberg od osób zaznajomionych ze sprawą, które poprosiły o zachowanie anonimowości, ponieważ szczegóły nie są publiczne.
Działania te miały nastąpić po formalnej ofercie przystąpienia Turcji do grupy krajów rynków wschodzących BRICS, do której należą też Chiny i Rosja.
Jak podaje Bloomberg, Turcja ma nadzieję na przełom, który mógłby zachęcić chińskie firmy, w tym BYD, największego na świecie producenta samochodów elektrycznych, do rozważenia produkcji baterii, po tym jak niedawno firma nawiązała współpracę w zakresie produkcję pojazdów elektrycznych w tym kraju, powiedzieli informatorzy Bloomberga.
Na początku lipca prezydent Recep Tayyip Erdogan spotkał się z prezydentem Xi Jinpingiem w Kazachstanie i omówił współpracę z Chinami w zakresie rozwoju metali, powiedzieli informatorzy.
Tureckie złoża metali ziem rzadkich
Bloomberg przypomina, że dwa lata temu Turcja odkryła w Beylikovej w pobliżu Eskisehir w środkowej Anatolii złoża, które opisała jako duże rezerwy pierwiastków ziem rzadkich . Ministerstwo Energii poinformowało, że jest gotowe zbudować tam rafinerię w celu przetwarzania surowca.
„Kontynuujemy nasze prace nad uruchomieniem zakładu na skalę przemysłową, który uczyni nasz kraj ważnym graczem w globalnym łańcuchu dostaw pierwiastków ziem rzadkich” — powiedział w zeszłym miesiącu minister przemysłu i technologii Turcji Fatih Kacir. Kraj chce być aktywny w całym łańcuchu dostaw, od surowców po gotowe pojazdy elektryczne i baterie, powiedział.
Do tego Turcja potrzebuje Chin, które przez ostatnie trzy dekady zbudowały dominującą rolę w wydobyciu, a zwłaszcza w rafinacji pierwiastków ziem rzadkich.
Chiny szukają dostępu do europejskiego rynku
Wspólny blok europejskich państw zaczyna nakładać cła na chińskie pojazdy elektryczne, dlatego chińscy producenci szukają lepszego dostępu do rynku Unii Europejskiej. Turcja, która ma umowę celną z UE jest taką bramą do Europy. BYD podpisał już umowę na budowę fabryki w Turcji. Kraj prowadził również oddzielne negocjacje z Chery Automobile, SAIC Motor i Great Wall Motor, czyli największymi chińskimi firmami z branży pojazdów elektrycznych.