Strefa płatnego parkowania ma przede wszystkim chronić potrzeby parkingowe lokalnej społeczności. W drugiej kolejności ma pozwalać na odpłatne parkowanie dojeżdżającym spoza dzielnicy. Właśnie odpłatność ma wpływ na ograniczenie zainteresowania parkowaniem wśród przyjezdnych, zwiększając tym samym szanse na znalezienie miejsca parkingowego mieszkańcom z najbliższej okolicy.

Mordor utrudnia życie mieszkańcom Mokotowa

Mokotów jest jedną z najpopularniejszych dzielnic Warszawy, świetnie połączona z innymi jej częściami dzięki licznym liniom tramwajowym i autobusowym oraz linii metra M1. Zapewne to zadecydowało o tym,że wiele lat temu powstało tu zagłębie biurowców zwane potocznie Mordorem.

Reklama

I tu zaczynają się problemy mieszkańców Mokotowa, którzy codziennie muszą walczyć o miejsca parkingowe z przyjeżdżającymi z innych dzielnic pracownikami biur. Z badań ZDM wynika, że na nowo planowanym obszarze SPPN w nocy pozostaje na nich tylko 4735 pojazdów, a legalnych miejsc do parkowania jest w sumie 8355. Codziennie rano część mieszkańców tego obszaru rusza swoimi autami w miasto, zwalniając dodatkowe miejsca parkingowe, które są szybko zajmowane przez przyjezdnych. O skali problemu świadczy fakt, że szacuje się, że w ciągu dni roboczych obłożenie parkingów dochodzi nawet do 140 proc.

Strefa Płatnego Parkowania uzdrowi sytuację

To duży problem dla mieszkańców Mokotowa, którzy muszą borykać się z zastawionymi samochodami chodnikami, wyjazdami z posesji, czy podwórkami zastawionymi nielegalnie zaparkowanymi samochodami. Remedium na zbyt duże obłożenie miejsc parkingowych ma być wprowadzenie opłat za parkowanie i ogrodzenie reszty przestrzeni.

Nowy obszar mokotowskiej SPPN ograniczają ulice: Żwirki i Wigury od zachodu, Woronicza, Domaniewska i Idzikowskiego od południa, Czerniakowska od wschodu, a na północy strefa połączy się z istniejącym już obszarem parkowania na Starym Mokotowie. W czasie listopadowych konsultacji wielu mieszkańców oraz niektórzy radni tej dzielnicy apelowali o rozszerzenie obszaru SPPN o biurowe obszary Mokotowa, takie jak Ksawerów i Służewiec.

Zmiany w organizacji ruchu

Poszerzenie strefy płatnego parkowania wpłynie również na liczby pasów albo kierunków ruchu na ulicach. Taką zmianę przejdą m.in. ulice Tynieckiej i Szarotki, gdzie będzie wprowadzony ruch jednokierunkowy. W innych miejscach na prośbę mieszkańców zostaną wyznaczone równoległe miejsca parkingowe na jezdni. Tak będzie na ul. Wołoskiej za skrzyżowaniem z ul. Dąbrowskiego na wschodniej jezdni między zatoką przystankową, czytamy na moto.pl

Listopadowe konsultacje społeczne cieszyły się sporym zainteresowaniem, a do ZDM wpłynęło ponad 1500 uwag i wniosków. Raport wraz z rekomendacjami zostanie przedłożony Radzie m.st Warszawy, która podejmie decyzję o zmianach granic strefy płatnego parkowania. W przypadku podjęcia przez nią decyzji o wprowadzeniu SPPN może ona zacząć funkcjonować najwcześniej na początku 2025 r., informuje ZDM na swojej stronie.