Jak wyjaśniono, lokomotywy będą dostosowane do prowadzenia pociągów w relacjach z prędkością 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2).

Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie) będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika.

PKP Intercity powiększa park lokomotyw. W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską PESĄ na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto.

W marcu 2023 roku zawarta została umowa z firmą NEWAG na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk. Wartość zamówienia z nowosądeckim producentem wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.

Reklama

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchomić około dwa razy więcej pociągów oraz zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie, oferując im jednocześnie wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada zainwestowanie 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Spółka w pierwszej połowie 2023 r. przewiozła prawie 31 mln pasażerów. (PAP)

autor: Łukasz Pawłowski