- Targi InnoTrans
- Pociągi dużych prędkości: wyprzedza nas Egipt
- Freciarossa dla Kolei Włoskich
- Skład Stadlera dla rejonów górskich
- Alstom pokazał tramwaj dla Berlina
Targi InnoTrans
Odbywająca się co dwa lata w stolicy Niemiec impreza zgromadziła prawie trzy tysiące wystawców z 59 krajów. Na torach pokazano 133 pojazdy szynowe: tramwaje, składy zespolone, lokomotywy, wagony czy sprzęt naprawczy.
Pociągi dużych prędkości: wyprzedza nas Egipt
Nie zabrakło pociągów dużych prędkości. W tej dziedzinie wyprzedza nas m.in. Egipt. Siemens pokazał skład Velaro dla tego kraju, który ma rozpędzać się do 230 km/h. W przyszłości prędkość będzie można tam podnieść do ponad 300 km/h. Skład został tak zaprojektowany, żeby sprostać wyzwaniom środowiskowym w Egipcie, takim jak wysokie temperatury, piasek czy kurz. Zamontowano m.in. dodatkowe pokrywy czy szczotki, które mają zminimalizować wnikanie piasku i pyłu. Pokazany skład jest pierwszym z 41 pociągów Velaro wyprodukowanych w ramach ogromnegoprojektu „pod klucz”, który zakłada realizację w Egipcie 2 tys. km linii dużych prędkości. Dodatkowo Siemens ma dostarczyć 94 regionalnych pociągów Desiro i 41 lokomotyw Vectron.Wartość kontraktu w części przynależnej niemieckiej firmie to 8,1 mld euro. Pierwszy linia o długości 660 km biegnąca wzdłuż wybrzeża Morza Śródziemnego i dalej w stronę Kairu ma być gotowa w 2027 r.
Freciarossa dla Kolei Włoskich
Hitachi pokazało zaś szybki skład Freciarossa dla Kolei Włoskich. Japoński koncern przejął zamówienie na 37 składów od upadającej AnsaldoBredy. Pojazd wyróżnia się wewnątrz czterema klasami: Executive, Business, Premium i Standard. W tej pierwszej w jednym rzędzie znalazły się tylko dwa bardzo wygodne fotele. Skład może się rozpędzać do 300 km/h.
Skład Stadlera dla rejonów górskich
Stadler zaprezentował m.in. wąskotorowy, elektryczny skład, który będzie się poruszał w górskich rejonach Szwajcarii. Będą pokonywać wzniesienia o nachyleniu wynoszącym 6 proc. W Szwajcarii na co dzień wozi podróżnych wiele wąskotorówek, które rozpędzają się do 80 – 100 km/h. U nas linie z wąskim torem służą wyłącznie dla ruchu turystycznego, a osiągane prędkości są nieduże.
Alstom pokazał tramwaj dla Berlina
Alstom pokazał zaś długi, 50-metrowy tramwaj da Berlina, który może zabrać ponad 300 pasażerów. BVG – operator transportu publicznego ze stolicy Niemiec zakłada, że będzie on obsługiwał linię M4, którą podróżuje dziennie ok. 100 tys. pasażerów.
RS ZERO na wodór
Na targach nie zabrakło też zeroemisyjnych rozwiązań dla linii niezelektryfikowanych. Stadler pokazał pojazd RS ZERO, który może być dostarczany w wariancie wodorowym lub bateryjnym. W tej pierwszej wersji po naładowaniu może przejechać 700 km, w tej drugiej -80 – 100 km.
Chiński skład wodorowy CRRC
Chiński producent CRRC, który coraz mocniej próbuje wejść do Europy, zaprezentował międzymiastowy, wodorowy skład Cinova. Pociąg może osiągać prędkość 160 – 200 km/h. Według producenta po jednym tankowaniu wodoru przejedzie nawet 1200 km.
Newag: lokomtywa Griffin
Na targach nie zabrakło polskich producentów. Newag pokazał lokomotywę Griffin, która osiąga 200 km/h i od niedawna zaczęła ciągnąć składy PKP Intercity. Przewoźnik zamówił 63 takie lokomotywy. To pojazdy wielosystemowe, które mogą korzystać z różnego napięcia na sieci trakcyjnej. Po uzyskaniu homologacji będą mogły wjeżdżać do Niemiec, Czech czy Austrii.
Cegielski i Pesa
Fabryka Cegielskiego z Poznaniu zaprezentowała w Berlinie zmodernizowanywagon dla PKP Intercity a Pesa tramwaj Twist dla Wrocławia. Zarówno Pesa jak i Newag zapowiedziały, że będą gotowe razem z zagranicznymi partnerami do produkcji pociągów dużych prędkości. Bydgoska firma podpisała w tym celu umowę o współpracy z hiszpańskim Talgo. Producent z Nowego Sącza chce zaś wytwarzać szybkie pociągi razem z koreańskim Hyundaiem.
Szybkie składy dla Polski chcą produkować także inni ważni gracze: Alstom, Siemens czy Hitachi.