Budowa tunelu o długości 4,6 km dla pociągów dalekobieżnych wzbudza spore zainteresowanie wykonawców. Start w przetargu rozważa kilkanaście firm. Łącznie złożyły one ponad 700 pytań wobec specyfikacji przetargowej. Duża liczba wątpliwości ze strony potencjalnych wykonawców wpłynęła na przesunięcie terminu otwarcia ofert. Zamiast 8 listopada poznamy je najwcześniej 29 listopada. - Odpowiedzi na pytania są sukcesywnie przygotowywane i publikowane. Dotyczą m.in. kształtu dokumentacji, zapisów umownych, warunków udziału w postępowaniu, zapisów w programie funkcjonalno-użytkowym (PFU) i rozwiązań technicznych wynikających ze standardów technicznych KDP opracowanych na zlecenie CPK – informuje Agnieszka Stefańska-Krasowska rzeczniczka spółki CPK.
Protesty firm wobec specyfikacji przetargowej
W trakcie postępowania odbyły się także dwie rozprawy w Krajowej Izbie Odwoławczej (KIO), na skutek których zaszła konieczność częściowej modyfikacji treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ). Zmiany w specyfikacji dotyczyły m.in. warunków udziału w postępowaniu, opisu przedmiotu zamówienia, tj. zapisów PFU, dokumentacji projektowej i projektu umowy.
Jedna z firm protestowała przeciw zapisom dotyczącym doświadczenia. Od oferentów nie wymaga się, by w przeszłości budowały tunele tarczą zmechanizowaną TBM. Właśnie taką metodą będzie drążony podziemny przejazd pod Łodzią. Wymaga się jedynie doświadczenia przy budowie jakiegokolwiek tunelu. Spółka CPK nie zgodziła się jednak na zawężenie wymagań, bo według niej ograniczałoby to konkurencję.
Wyznaczony na końcówkę listopada termin otwarcia ofert będzie już czwartym z kolei. Niebawem okaże się, czy to jest ostateczna data składania propozycji.
Tunel dalekobieżny pod Łodzią to będzie kluczowy element tzw. linii Igrek, czyli projektowanej trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Od momentu zawarcia kontraktu wybrana firma będzie miała niecałe cztery lata na wydrążenie przejazdu.
Przygotowania do drążenia tunelu
Od kilku miesięcy trwają już prace przygotowawcze do budowy tego tunelu. Były one zlecane w dwóch osobnych kontraktach. Chodzi o budowę komory Retkinia, skąd wystartuje tarcza drążąca przejazd i o wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, który znajduje się obok dworca Łódź Fabryczna.
Od kilku lat twa w Łodzi budowa kolejowego tunelu aglomeracyjnego. Inwestycja ma jednak duże opóźnienie. Pierwotnie powinna finiszować pod koniec 2021 r. Teraz zakłada się, że praca potrwają do końca 2026 r.