Wiadomo już, jak będzie wyglądał terminal pasażerski, czyli „serce CPK”, a także ściśle zintegrowana z nim główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy. W czerwcu spółka CPK przedstawiła projekt koncepcyjny lotniska. Jest to owoc pracy m.in. wybranego w przetargu master architekta, który ma doświadczenie zdobyte podczas projektowania m.in. lotnisk w Pekinie i Hongkongu.

– Według harmonogramu i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy CPK – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Atrium wielkości rynku

Projekt CPK jest wpisany w potrzeby rynku i oparty na liczbach. Zakłada etapowanie w oparciu o dane rynkowe i prognozy, np. Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA). W trakcie opracowania jest już projekt budowlany, który ma być gotowy w tym roku. Prezes CPK Mikołaj Wild dodaje:

Reklama

Po wędrówce w górach doszliśmy na przełęcz, z której już widać szczyt – powiedział podczas prezentacji koncepcji architektonicznej.

Terminal pasażerski lotniska, który zajmie powierzchnię ok. 400 tys. mkw., będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Jest pomyślany tak, żeby skrócić czas przesiadek (także między Strefą Schengen, jak też Non-Schengen). Centrum terminala będzie stanowić atrium, czyli przestrzeń o powierzchni Rynku Starego Miasta w Warszawie, która pod jednym dachem połączy część przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego. Atrium będzie dostępne dla wszystkich, także dla użytkowników Airport City.

Projekt CPK jest skoncentrowany na potrzebach pasażera. Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, terminal integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości – tłumaczy Grant Brooker, przedstawiciel konsorcjum Foster+Partners.

ikona lupy />
fot. materiały prasowe

Dworzec kolejowy CPK to sześć podziemnych peronów (12 torów) obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony.

Prace projektowe zakrojone są na dużą skalę. Np. libańsko-amerykańskie konsorcjum projektowe Dar Al-Handasah jako projektant inżynierii lądowej pracuje nad dokumentacją dla m.in. dróg: startowych i kołowania oraz płyt postojowych.

Wśród licznych przetargów otwarte są oferty na projektowanie obiektów towarzyszących, w tym wieżę kontroli ruchu lotniczego. Ciekawostka - jej wysokości może wynieść do 105 metrów. Dla porównania: dziś najwyższa wieża lotnicza znajduje się na lotnisku w Katowicach i ma 46 metrów.

ikona lupy />
fot. materiały prasowe

Wykupy, przeprowadzki i odwierty

Na terenie inwestycji z sukcesem odbywają się wykupy w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Do PDN zgłosiło się dotychczas ponad 1250właścicieli posiadających ponad 3550 ha. Z tego umowy podpisane zostały na ponad 850 ha, a ogromny obszar jest przedmiotem negocjacji i podpisywania protokołów uzgodnień, które poprzedzają umowy.

Od ubiegłego roku toczą się odwierty i sondowania geologiczne na potrzeby projektowe i budowlane, które dotyczą kilkuset lokalizacji. Celem jest zbadanie jakości i nośności podłoża przed posadowieniem m.in. terminala, dworca kolejowego i dróg startowych.

Od kilku miesięcy na terenie inwestycji trwają rozbiórki, które zakończyły się na prawie 20 nieruchomościach, np. w Skrzelewie w gminie Teresin, w Wyczółkach w gminie Baranów i w Podoryszewie w Wiskitkach. W lipcu spółka CPK podpisała kolejną umowę na rozbiórki na prawie 50 nieruchomościach, co daje ok. 200 obiektów. Inwestor CPK otworzył też oferty w czwartym etapie rozbiórek obejmującym cztery obszary i łącznie ponad 1100 budynków.

Mieszkańcy chętnie korzystają z propozycji zorganizowanych i finansowanych przez CPKprzeprowadzek. Dotychczas spółka zorganizowała i sfinansowała 40 takich operacji, a wiele zaplanowanych jest na kolejne miesiące. W lipcu odbyły się też pierwsze przeprowadzki specjalistyczne, czyli z ciężkim sprzętem rolniczym.

Szczegóły dotyczące PDN, przeprowadzek i czynności w terenie można uzyskać pod numerem infolinii CPK: 539 188 404

Lawina decyzji, zgód i pozwoleń

W ciągu ostatnich dni Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał promesę zezwolenia na budowę lotniska. To kolejny element układanki. W lipcu Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie wydał wyczekiwaną decyzję środowiskową. Oznacza ona zielone światło dla budowy CPK i umożliwia inwestorowi zwiększenie zakresu prac, które i tak trwają na dużą skalę. Dzięki niej będzie można prowadzić dodatkowo m.in. usuwanie drzew i krzewów oraz prace geologiczne, archeologiczne i konserwatorskie.

W pierwszej połowie czerwca minister infrastruktury zatwierdził Plan Generalny CPK, który określa plan rozwoju nowego portu lotniczego do 2060 r. Ustala ograniczenia zabudowy, które powinny być uwzględnione w zagospodarowaniu przestrzennym otoczenia lotniska.

Jeśli dodamy do siebie decyzje ULC, RDOŚ i resortu infrastruktury to otwiera się droga do złożenia wniosku do WojewodyMazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Tempo procedur zależy od Wojewody, ale inwestor CPK zakłada, że jest to możliwe jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę.

Potencjał komercyjny lotniska

W końcowej fazie jest wybór partnera strategicznego, czyli mniejszościowego udziałowcaspółki lotniskowej, która będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem CPK. Skarb Państwa planuje zachować co najmniej 51 proc. udziałów. Udział w postępowaniu ujawniła francuska Grupa Vinci i Port LotniczyIncheon (IIAC) z Korei Południowej. A to wcale nie wszyscy uczestnicy.

Dla inwestycji kolejowych prace projektowe trwają dla ponad 400 km linii Kolei Dużych Prędkości. Tutaj priorytetem inwestycyjnym jest tzw. igrek, czyli trasa Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań, a szczególny nacisk jest położony na odcinek między Warszawą i Łodzią. Powinien on być przejezdny jednocześnie z uruchomieniem I etapu lotniska. Dla odcinka między Warszawą i Łodzią CPK czeka już na decyzję środowiskową z RDOŚ w Warszawie i Łodzi.

Za sprawą trwających postępowań przetargowych spółka CPK będzie niebawem gotowa do zlecania przygotowawczych prac budowlanych na „igreku” (najpierw dla odcinka Warszawa – Łódź, a następnie Łódź – Wrocław). Chodzi o rozbiórki i wycinki oraz prace geologiczne i archeologiczne.

Etapowanie i harmonogram

Pierwszy etap funkcjonowania lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r.
Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz IATA, w 2060 r. lotnisko może obsługiwać
do 65 mln pasażerów.