Na początku stycznia br. Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) podpisało list intencyjny z prezydentem Radomia w sprawie ewentualnego przejęcia lotniska w tym mieście. Jak tłumaczył wówczas prezes PPL i dyrektor Lotniska Chopina Mariusz Szpikowski analiza międzynarodowego doradcy miała wskazać lokalizację portu komplementarnego dla Lotniska Chopina, które będzie dedykowane dla ruchu niskokosztowego, czarterowego. A potem, po zamknięciu Lotniska Chopina dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma przyjmować samoloty w 2027 r.
"Obecnie w Radomiu nie ma żadnego potencjału, by stamtąd latać. Pasażerowie chcą latać z Warszawy, bo warszawskie lotnisko jest bardziej komfortowe i bliżej położone. I nie ma możliwości, żeby przenieść siłą pasażerów na lotnisko, z którego oni nie będą chcieli latać" - powiedział Polaniecki.
W jego ocenie Radom nie jest atrakcyjny dla pasażera z Warszawy i okolic z kilku powodów, m.in. ze względu na odległość od Warszawy, z braku dogodnego połączenia drogowego, kolejowego między stolicą a Radomiem.
"Chciałbym wiedzieć, jak orędownicy przeniesienia lotów czarterowych i ruchu niskokosztowego do Radomia przekonają warszawiaków, żeby jechali ponad 100 km i stamtąd latali na wakacje tylko , aby zrobić miejsce i zapewnić wygodę dla LOT i ich pasażerów przesiadkowych z Ukrainy, Białorusi, Bałkanów i innych państw na Lotnisku Chopina" - powiedział. Zaznaczył jednocześnie, że samoloty Enter Air mogą latać z każdego portu na świecie, o ile będzie chęć pasażerów i zainteresowanie takimi przewozami.
Jak dodał, z Enter Air nie były prowadzone formalne rozmowy na temat ewentualnych przenosin z Lotniska Chopina na lotnisko w Radomiu.
W ocenie prezesa Enter Air również lotnisko w Modlinie nie ma w tej chwili potencjału, żeby przyjąć ruch czarterowy. Lotnisko to znajduje się około 40 km od stolicy.
"Dzisiaj warunki operowania w Modlinie nie spełniają wymagań większości pasażerów i linii lotniczych. Po pierwsze nie ma odpowiedniej wielkości, wygodnego terminala pasażerskiego. Po drugie jest konkurent, który dyktuje warunki i ma preferencyjne stawki opłat lotniskowych. Nasi pasażerowie nie chcą latać z Modlina, ponieważ to lotnisko nie jest teraz dla nich przyjazne" - powiedział.
Zaznaczył jednocześnie, że port ma szansę na to, żeby to zmienić. "Potrzebna jest jego rozbudowa i przebudowa pod klienta, jakim jest pasażer czarterowy, który jest bardzo wymagającym pasażerem. W tej chwili Modlin jest skrojony pod jednego przewoźnika. Dokładnie z jego wymaganiami, z jego standardem. Port może zbudować dodatkowy terminal, który może zachęcić pasażerów, żeby latali na innych kierunkach z innym przewoźnikiem. Trzeba myśleć, jak zachęcić klienta. Gdyby były takie możliwości nie wykluczałbym latania z Modlina" - powiedział. Na lotnisku w Modlinie operuje irlandzki Ryanair.
Enter Air jest polską, prywatną czarterową linią lotniczą. Firma powstała w listopadzie 2009 roku, we flocie ma 17 Boeingów 737-800. Enter Air posiada osiem baz operacyjnych, w tym cztery w Polsce: w Warszawie, Poznaniu, Katowicach i we Wrocławiu. Za granicą ma stałą bazę operacyjną w Paryżu oraz sezonowe bazy operacyjne w Manchesterze, Londynie i Tel Awiwie. Enter Air realizuje połączenia dla głównych polskich i zagranicznych biur podróży latając do ponad 30 krajów od Islandii i Portugalii po Kenię i Sri Lankę. W 2016 r. na pokładach Enter Air podróżowało 1,7 mln pasażerów, z czego 1,1 mln osób na połączeniach z i do Polski. Ponad jedna trzecia przychodów pochodzi z przewozów realizowanych dla zagranicznych biur podróży na trasach poza Polską. Spółka jest notowana na GPW.
Aneta Oksiuta
>>> Polecamy: W 2017 roku polskie porty lotnicze obsłużyły dwa razy więcej pasażerów niż 10 lat temu
123(2018-03-18 13:54) Zgłoś naruszenie 614
"W jego ocenie Radom nie jest atrakcyjny dla pasażera z Warszawy i okolic z kilku powodów, m.in. ze względu na odległość od Warszawy, z braku dogodnego połączenia drogowego, kolejowego między stolicą a Radomiem" - tym stwierdzeniem się zaorał, przecież za powiedzmy 3 lata kiedy to lotnisko ma zacząć działać będzie już cała ekspresówka Warszawa-Radom i kolej 160km/h. Poza tym to z tych lotów czarterowych korzystają wyłącznie Warszawiacy?
Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedzolo(2018-03-25 10:08) Zgłoś naruszenie 20
Z mojej perspektywy osoby mieszkającej w Wawie nawet autostrada nic nie zmieni, bo nie mam swojego auta. Teraz sobie taksę zamawiam z domu na Okęcie i mnie z walizkami bez problemu zabiera. A do Radomia ile czasu będę jechał? Najpierw wyprawa na dworzec, dopiero z dworca na lotnisko i to z pewną zakładką czasową bo jak punktualnie jeździ kolej każdy wie. Gościu z Entera dobrze gada.
Radom zamki na piasku(2018-03-18 18:34) Zgłoś naruszenie 00
Po co wydawac nastepne miliony na Radom. W Lodzi jest juz nowe lotnisko, Podobny czas dojazdu i potencjal ruchu generowanego przez lokalnych pasazerow znacznie wiekszy.
Piotr(2018-03-18 15:07) Zgłoś naruszenie 61
W dalszym ciągu do Radomia jest ponad 100km. Mam lecieć tanią linią lotniczą do np. Hiszpanii, czas lotu 2h, czas dojazdu do Radomia kolejne 2h? Jaki to ma sens? I czym mam dojechać? Taksówką? - to będzie taniej lecieć lotem z Warszamy Autobusem? - to jeszcze utrudni podróż bo autobusy jeżdżą wolniej, są mniej wygodne niż samochód czy kolej i jeżdzą raz na jakiś czas plus trzeba dojechać na stację Kolej? - rozwiązanie zdecydowanie wygodniejsze i (może być) szybsze niż autobus, ale trzeba by najpierw budować lub wyremontować tory + znów trzeba liczyć się z tym że pociągi będą jeździły "co jakiś czas" i że trzeba dojechać na stację.
Modry(2018-03-18 14:24) Zgłoś naruszenie 24
To co będzie za 3 lata w Radomiu to już jest teraz w Łodzi. Poza tym do Łodzi już biegnie A2, A1 i S8, a do Radomie może za 3 lata będzie jedna S7.
OdpowiedzTerminator(2018-03-18 16:38) Zgłoś naruszenie 11
Dlaczego lotnisko w Radomiu nie koncentruje się wyłącznie na loty na Wschód (Ukraina, BLR, FR, Chiny, Wietnam, India)???To by odciążyło funkcjonowanie Okęcia i by się opłacało!!!Jest potrzebny dialog i plan gospodarczo-organizacyjny!!!
Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedzan(2018-03-19 02:12) Zgłoś naruszenie 00
Dlatego , ze Chiny, Wietnam, Indie maja byc obslugiwane w ramach hubu ktory ma byc portem przesiadkowym dla polowy Europy(sic)! Chyba ze bedzie pomysl :wybudujmy 2 huby. Jest to mozliwe, jezeli CPL bedzie mial przepustowosc 100 000 pasazerow rocznie. Tymczasem tylko jeden port lotniczy na swiecie ma takie mozliwosci ale coz przeciez Polak potrafi. Szczegolnie duzo i od rzeczy gadac a prosty, spragniony sukcesow lud lyka to jak bocian -zabe.
an(2018-03-19 02:10) Zgłoś naruszenie 00
Dlatego , ze Chiny, Wietnam, Indie maja byc obslugiwane w ramach hubu ktory ma byc portem przesiadkowym dla polowy Europy(sic)! Chyba ze bedzie pomysl :wybudujmy 2 huby. Jest to mozliwe, jezeli CPL bedzie mial przepustowosc 100 000 pasazerow rocznie. Tymczasem tylko jeden port lotniczy na swiecie ma takie mozliwosci ale coz przeciez Polak potrafi. Szczegolnie duzo i od rzeczy gadac a prosty, spragniony sukcesow lud lyka to jak bocian zabe.
gosciu(2018-03-19 09:52) Zgłoś naruszenie 00
Po jakiego groma maja ludzie pchac sie sami na ******* jak maja wygodne dobrze skomunikowane lotnisko. Wycieczki pod tytulem Radom albo Ludz sa tylko proszeniem sie o wiecej problemow bez wymiernych kozysci. Gdyby jescze np w ktoryms z tych lotnisk byl bezplatny parking I inne udogodnienia mozna by rozwazac w obecnym ksztalcie wiecej straconej kasy I czasu
OdpowiedzAndrzej (2018-03-21 12:23) Zgłoś naruszenie 00
Facet ma racje, nieraz się latało z Okęcia enterem na wczasy. Do Wawy lepiej mi dojechać niż do Radomia.. NIe wiem jak ten problem zostanie rozwiązany.. mam nadzieję że z korzyścią dla pasażerów
OdpowiedzKrokodyl (2018-03-18 20:09) Zgłoś naruszenie 02
1.7 mln pasażerów z 17 maszynami.to 100 tys na 1 samolot.cos sie nie zgadza.
Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedzpower(2018-03-18 21:00) Zgłoś naruszenie 40
100000 pasażerów/(365 dni w roku * 2 loty) = 139 pasażerów. I się zgadza.