W ostatnich kilkunastu latach SKOK-i ugruntowały swoją pozycję na lokalnych rynkach usług finansowych. Zapewniają swoim członkom dostęp do finansowania, głównie w postaci pożyczek, gromadzą depozyty, świadczą usługi obrotu bezgotówkowego. Zakres ich działania jest coraz bardziej powszechny, nie ogranicza się do usług na rzecz osób tworzących wspólnotę, które łączy więź o charakterze zawodowym, terytorialnym lub organizacyjnym. Dziś członkiem SKOK może zostać praktycznie każdy.
Według danych pochodzących z systemu SKOK, pod koniec I kwartału 2009 r. liczba członków kas przekroczyła 1,9 mln osób – o 35 proc. więcej niż pod koniec 2005 roku. Znacznie szybciej – bo aż o 95 proc. – rosła w tym czasie wartość depozytów gromadzonych w systemie SKOK. Jednym z czynników, który zdecydował o rozwoju SKOK-ów, były zmiany legislacyjne. Od 1995 roku, czyli od uchwalenia obowiązującej dziś ustawy o SKOK, kolejne nowelizacje zwiększały zakres usług kas, umożliwiając im m.in. udzielanie pożyczek i kredytów konsumenckich na okres dłuższy niż trzy lata, zaś mieszkaniowych powyżej pięciu lat. Dużą rolę odegrała konkurencyjność oferty kas na rynku finansowym oraz wzmocnienie działań promocyjnych. Obecnie największe kasy skalą działania przewyższają niektóre banki spółdzielcze i komercyjne. Pod względem aktywów udział kas w sektorze finansowym jest wciąż niewielki: to ok. 1 proc. Jednak ich powszechna dostępność, szczególnie w przypadku dużych kas, sprawia, że nie mają już tylko lokalnego charakteru, a ich stabilność i bezpieczeństwo działania ma znaczenie dla coraz większej grupy klientów.
W interesie klientów leży udostępnienie SKOK-om instrumentów wsparcia i gwarancji, dzięki którym mogłyby one sprostać wyzwaniom związanym z dynamiką ich rozwoju. Działalność dużych kas, a także jej zasięg upodabnia się do sposobu i skali funkcjonowania banków. Nie ma powodu, by SKOK-i nie mogły korzystać z tych samych narzędzi systemowych, które umożliwiają bankom bezpieczny wzrost, czyli mechanizmów zabezpieczających płynność, wzmacniających kapitał i gwarancje depozytów. Możliwość wprowadzenia tych mechanizmów jest związana z koniecznością wdrożenia rozwiązań zapewniających transparentność finansową, które zapewnią kompletną informację sporządzoną zgodnie ze standardami właściwymi dla instytucji finansowych.
Zasadność wprowadzenia nadzoru publicznego nad SKOK-ami nie budzi niczyich zastrzeżeń. O ile na świecie obowiązują różne modele nadzoru nad uniami kredytowymi (odpowiednikami polskich SKOK-ów), o tyle regułą jest, że funkcję tę sprawuje organ publiczny. Jest to zgodne z rekomendacją Światowej Rady Unii Kredytowych i z opinią Banku Światowego oraz Europejskiego Banku Centralnego.
Reklama