Do 2012 roku portugalska Grupa Jeronimo Martins (JM), właściciel sieci Biedronka, zainwestuje w Polsce ponad 900 mln euro. Będziemy rynkiem, który najmocniej skorzysta na nowych inwestycjach JM. Kwota zaplanowana do wydania w Polsce to aż 70 proc. budżetu (1,3 mld euro), jaki został przewidziany na wszystkie przedsięwzięcia Jeronimo Martins na najbliższe trzy lata.

Otwarcie 550 sklepów

Od 1995 roku Jeronimo Martins zainwestował w naszym kraju 3 mld zł, średnio wydawał 200 mln zł rocznie. Nowe środki mają być przeznaczone przede wszystkim na rozwój sieci sklepów, zarówno za granicą, jak i w Polsce. W naszym kraju firma przewiduje otwarcie 550 nowych Biedronek. Dziś sieć liczy nieco ponad 1,4 tys. placówek.

– Do końca 2012 roku przewidujemy mieć 2 tys. sklepów Biedronka – mówi Pedro Pereira da Silva, dyrektor generalny działającej w Polsce Jeronimo Martins Dystrybucja. To oznacza utrzymanie dotychczasowej dynamiki rozwoju i otwieranie około 200 sklepów rocznie.

Poza rozbudową sieci sprzedaży detalicznej portugalska grupa chce być także aktywna na rynku hurtu typu cash & carry (wielobranżowe sklepy, w których zakupy robią tylko osoby prowadzące działalność gospodarczą, często zaopatrują się tam np. małe sklepy). Czy w tym sektorze JM zacznie działać także w Polsce, tego firma nie chce na razie potwierdzić. Jest to jednak bardzo prawdopodobne, polski rynek jest dla grupy bardzo ważny. Tu JM realizuje ponad 50 proc. całych przychodów.

Konieczne przejęcia

Dziś rynek hurtowni cash & carry w Polsce jest zdominowany przez cztery firmy: Makro, Selgros, Eurocash i Emperia. Dwie ostatnie specjalizują się w obsłudze małych sklepów, zlokalizowanych w mniejszych miastach. Mimo to, jak uważają analitycy, Jeronimo Martins ma szansę zostać poważnym graczem.

– Po pierwsze dlatego, że firma ma już wiedzę, jak się poruszać w tym biznesie. Zanim zaczęła działać na rynku handlu detalicznego, prowadziła sieć blisko 50 hurtowni cash & carry. Stanowią one fundamenty funkcjonującej obecnie sieci Eurocash – mówi Kamil Kliszcz, analityk Domu Inwestycyjnego BRE Banku. W 2003 roku od Jeronimo Martins hurtownie Eurocash odkupił Luis Amaral jej były dyrektor generalny. JMD w Polsce prowadzi już osiem centrów dystrybucyjnych, a budowę dwóch kolejnych ma w planach. Jednak zaopatrują one tylko sklepy Biedronki.

Zdaniem Kamila Kliszcza teraz sukces na rynku hurtowym może pomóc przyspieszyć przejęcie już istniejącej firmy. – JM trudno będzie szybko osiągnąć sukces na rynku hurtowni cash & carry. Chyba że weźmie aktywny udział w konsolidacjach na tym rynku i osiągnie skalę działania poprzez zakup jednej z istniejących sieci hurtowni – mówi analityk.