Najgorsza recesja od czasów II wojny światowej oraz duża otwartość Włochów na zakupy online – nawet w przypadku drogich pozycji – przyczyniły się do większego wykorzystania sklepów internetowych przez producentów artykułów luksusowych

Projektant Roberto Cavalli i producent butów Salvatore Ferragamo otworzyli w okresie ostatnich pięciu tygodniach swoje sklepy w sieci.

„Spodziewam się w okresie bożenarodzeniowym prawdziwego boomu na sprzedaż luksusowych dóbr przez Internet” – mówi Aleksandro Perygo, profesor ze Szkoły Zarządzania Mediolańskiej Politechniki, kierujący badaniami e-commerce.
Do popularności zakupów modnych ubiorów w sieci przyczyniają młodsi, bardziej obeznani z internetem konsumenci oraz postrzeganie luksusu, jako rzeczy wstydliwiej, co sprawia, że klienci wolą omijać z dala butiki.

Szacuje się, że sprzedaż włoskich artykułów luksusowych w Internecie wzrośnie w tym roku o 42 proc. do 335 mln euro. Natomiast sprzedaż całej branży może w tym roku zmniejszyć się o 6 proc. do 3,48 mld euro – wynika z sondażu przeprowadzonego przez konsultanta ds. mody Carlo Pambianco.

“Ludzie mają poczucie winy wybierając się na zakupy” – twierdzi Paola Durante, dyrektor bankowości inwestycyjnej i szef operacji brokerskich dla korporacji na terenie Włoch w Bank of America Merrill Lynch. Jej zdaniem większy komfort w tej sytuacji zapewnia możliwość robienia zakupów przez Internet z domu lub z biura.

Z raportu Deloitte 2009 Christmas Survey wynika, że zakupy świąteczne w sieci zamierza realizować 14 proc. Włochów. 

W zeszłą środę, 25 listopada, firma Armani wprowadziła mobilne aplikacje dla iPhone’ów, aparatów BlackBerry i innych smartphone’ów, umożliwiające dokonywanie zakupów “z każdego miejsca i w każdym czasie” – stwierdza komunikat spółki z Mediolanu. 

Znana firma Gucci, należąca do spółki PPR SA, która jest także właścicielem takich marek, jak Bottega Veneta, Yves Saint Laurent i Stella McCartney, otworzyła swój sklep internetowy w 2002 roku. 

“Wtedy nikt nie wierzył, że wielkie luksusowe marki mogą oferować swoje artykuły w Internecie “ – mówi rzecznika Gucci Group.