Peugeot, numer dwa w Europie pod względem sprzedaży samochodów po Volkswagenie, potwierdził wczoraj, że istotnie prowadzi rozmowy po tym, jak informacje o jego planach wyciekły w Japonii.

„PSA Peugeot Citroën potwierdza, że rozpoczął rozmowy z Mitsubishi Motors Company w sprawie możliwości rozszerzenia współpracy, która może prowadzić do strategicznego partnerstwa” – oświadczył koncern. Mitsubishi także potwierdziło, że obie spółki prowadzą rozmowy.

Japoński dziennik finansowy „Nikkei” twierdzi, że Peugeot rozważa inwestycje w kwocie od 200 mld jenów do 300 mld jenów (2,3 -34 mld dolarów). Może to dać francuskiej grupie udział właścicielski w wysokości 30 i więcej proc.

Przedstawiciele obu grup ostrzegli, że powiązania kapitałowe są tylko jedną z kilku rozważanych możliwości branych pod uwagę podczas dyskusji. Inne dotyczą korzystania ze wspólnych platform samochodowych lub ściślejszej współpracy przy zamawianiu części lub przy sprzedaży pojazdów.

Reklama

Wiadomość wypchnęła w górę akcje Mitsubishi, koncernu ponoszącego straty, na prawie 23 proc. na tokijskiej giełdzie. Ostatecznie akcje finiszowały z zyskiem 13 proc., dochodząc do 135 jenów za papier. Walory Peugeota spadły w Paryżu o 2,73 proc. do 23,93 euro.

Kontrolowany przez rodzinę Peugeot, który w 2008 roku sprzedał ponad 3,3 mln samochodów, jest uważany przez analityków za jednego z najbardziej pewnych kandydatów do utworzenia nowego sojuszu. Firma znajduje się pod presją obniżenia kosztów i poprawy swojej pozycji w technologiach redukujących emisje oraz umocnienia się na rynkach wschodzących.

Ostatnio koncern prowadził bez powodzenia rozmowy w sprawie powiązań kapitałowych z motoryzacyjnym oddziałem Fiata. Peugeot współpracuje z BMW, Ford Motor, Fiatem i Toyotą w wybranych technologiach lub projektach przemysłowych.

Mitsubishi jest jednym z najmniejszych światowych producentów samochodów na masową skalę. W roku finansowym 2008-2009 sprzedał mniej niż 1,1 mln pojazdów. Koncern jest uzależniony od finansowego wsparcia innych firm z grupy Mitsubishi od czasu rozpadu w 2004 roku sojuszu z byłym koncernem DaimlerChrysler.

Peugeot i Mitsubishi od tamtego momentu współpracują w dość ograniczonym zakresie. Firmy wspólnie wybudowały fabrykę w Rosji, gdzie od 2011 roku zaczną produkować samochody osobowe i auta sportowo-użytkowe.

Zdaniem analityków główną atrakcją Mitsubishi dla Peugeota jest technologia wytwarzania aut napędzanych przez baterie elektryczne. Peugeot pracuje na dwoma samochodami elektrycznymi w oparciu zaprezentowany ostatnio przez Mitsubishi model i-MiEV – Ion Peugeota i C-Zero Citroena – które wystartują w Europie w przyszłym roku.