Jak dodała, generalny realizator inwestycji prowadzi ostatnie badania gruntu przed rozpoczęciem w I kwartale przyszłego roku robót ziemnych na terenie przeznaczonym pod budowę. Po ich zakończeniu ruszą prace przy budowie zbiorników gazu.

>>> Czytaj też: Budowa terminalu LNG w Świnoujściu (Zdjęcia)

Rzeczniczka poinformowała również, że wkrótce spodziewane są pierwsze transze dotacji ze środków Unii Europejskiej. W 2010 r. Komisja Europejska przyznała spółce Polskie LNG 55 mln euro. "Zgodnie z podpisanymi umowami i otrzymanymi deklaracjami, spółka Polskie LNG S.A. (PLNG) mogłaby liczyć na budżet w wysokości 6 mld zł. Tymczasem koszt inwestycji wynosi niespełna 3 mld zł" - podkreśliła.

Prezes PLNG Zbigniew Rapciak poinformował, że spółka zabiega o dotacje z instytucji europejskich. "Są one bezzwrotne, dzięki czemu znacząco obniżają koszt, jaki ponosi strona polska. Następnie należy określić najbardziej korzystny podział pomiędzy wkładem własnym, a kredytem bankowym, który spłacany będzie w przyszłości ze środków wypracowanych przez działający terminal" - wyjaśnił.

Reklama

>>> Czytaj też: Polskie LNG: Mamy pieniądze na dwa terminale LNG

PLNG m.in. złożyło wniosek o dofinansowanie projektu do Instytutu Nafty i Gazu. Chodzi o kwotę rzędu kilkuset milionów zł. Ostateczna decyzja w tej sprawie i podpisanie umowy planowane jest na styczeń 2011 r. - dodała Bracha.

Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.

Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami. Na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza.