Spór między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi o subsydia dla Boeinga i Airbusa trwa od sześciu lat. Zdaniem obserwatorów, strona amerykańska będzie się odwoływać.

W przedstawionym w Genewie orzeczeniu WTO wskazała, że UE wykazała, iż Boeing otrzymał "subsydia eksportowe, które są zabronione". Unia twierdziła, że owe nielegalne subsydia, m.in. granty i zgoda na bezpłatne wykorzystywanie technologii, które Boeing otrzymał od amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, Pentagonu, a także od stanów Illinois, Kansas i Waszyngton, sięgnęły prawie 24 miliardów USD.

Część zarzutów UE oddalono, uznając, że niektóre subsydia, takie jak ulgi podatkowe w stanie Waszyngton, były dozwolone.

Reklama

Airbus twierdzi, że z powodu nielegalnych subsydiów dla Boeinga poniósł straty sięgające 45 miliardów USD.

>>> Czytaj też: Boeing 747-8 Intercontinental - zobacz zdjęcia z premiery nowego jumbo jeta

W zeszłym roku WTO uznała, że pewne dotacje z Unii Europejskiej dla Airbusa były nielegalne, i orzekła, że Unia i niektóre z należących do niej państw mają zakończyć udzielanie tych subwencji. WTO zakwestionowała większość dopłat dla największego samolotu pasażerskiego A380. Jednocześnie nie podtrzymała wszystkich skarg strony amerykańskiej.

Komisja Europejska z satysfakcją przyjęła czwartkowy raport rady rozjemczej Światowej Organizacji Handlu (WTO).

"Raport WTO jasno pokazuje, że Boeing otrzymywał ogromną pomoc w przeszłości i do dziś jest znacznie subsydiowany. USA rozpoczęły ten spór (o pomoc publiczną dla europejskiego Airbusa) w 2004 r., a teraz same otrzymały jasne orzeczenie, uznające wielomiliardowe subsydiowanie Boeinga przez programy federalne i stanowe za nielegalne" - powiedział w czwartek unijny komisarz ds. handlu Karel De Gucht.

"Subsydia te zaowocowały znacznym uszczerbkiem dla interesów UE, powodując straty w sprzedaży Airbusa, obniżkę cen jego samolotów oraz niesprawiedliwą utratę udziału w rynku na rzecz Boeinga. Pośrednie koszty unijnego przemysłu z powodu tego długotrwałego subsydiowania można liczyć w miliardach euro. (...) Wzywamy rząd USA do podjęcia odpowiednich działań, żeby osiągnąć akceptowalne dla obu stron rozwiązanie tego sporu" - dodał.

Komisja Europejska wskazała, że Boeing dzięki pomocy władz USA mógł opracować po znacznie niższych kosztach nowy model samolotu 787 Dreamliner. Komisja zaznacza, że pomoc USA była udzielona m.in. w formie grantów badawczych NASA oraz ulgi podatkowej, którą WTO poleciła "bezzwłocznie" wycofać.