W ubiegłym kwartale sprzedaż komputerów osobistych Hewlett-Packard spadła aż o 23 proc. Z powodu mniejszego zainteresowania pecetami, spółka obcięła prognozę przychodów o miliard dolarów. Kwartalne wyniki Della przebiły wprawdzie oczekiwania analityków, ale zyski podciągnęła głównie sprzedaż dla firm. Popyt na produkty Della wśród klientów indywidualnych spadł o 7,5 proc.

Specjaliści uważają, że iPad powoli ogranicza udziały w rynku komputerom osobistym. Jane Snorek, analityk firmy Asset Management, mówi, że tablety mogą nawet zastąpić indywidualnym użytkownikom ich domowy sprzęt komputerowy.

Podczas gdy w pierwszym kwartale tego roku dostawy komputerów spadły na świecie o 3,2 proc, Apple sprzedał 4,69 mln iPadów. Od debiutu urządzenia w kwietniu ubiegłego roku rozeszło się już ponad 20 mln urządzeń.

Apple przegania także pod względem wyników giganta w technologicznym biznesie, firmę Microsoft Windows. Kwartalny zysk Apple po raz pierwszy od 20 lat był wyższy od rezultatu konkurenta. Sprzedaż Microsoftu spadła o 4,4 proc. w pierwszym kwartale 2011 r.

Reklama

Jak mówi Tony Ursill, analityk Loomis Sayles & Company, firmy, które nie mają w swojej ofercie tabletu, ryzykują pozostanie w tyle. Nic więc dziwnego, że urządzeniami tego typu już próbują podbić rynek Motorola, Siemens czy Research In Motion. Tego lata swój tablet o nazwie TouchPad zaprezentuje Dell. Microsoft planuje wprowadzenie Windowsa dla tabletów w przyszłym roku. Jednak iPad to już w tej chwili rynkowy hit i dogonić rozpędzonego Apple’a będzie konkurencji bardzo trudno.