Poznań realizuje inwestycje na Euro w ramach zadań własnych jak i też przez specjalnie powołaną spółkę Infrastruktura Euro Poznań 2012. Z pięciu projektów spółki, przed mistrzostwami nie uda się zrealizować przedłużenia linii tramwajowej Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do dworca. To bezkolizyjne połączenie przyczyniłoby się też do zwiększenie płynności ruchu w rejonie przeciążonych obecnie węzłów tramwajowo-drogowych Most Teatralny - Rondo Kaponiera - Most Dworcowy. Oferenci uczestniczący w przetargu zaproponowali ceny znacznie przewyższające oczekiwania miasta - najtańsza oferta była o 23 mln od kosztorysu sporządzonego przez spółkę.

"Ceny proponowane przez wykonawców prawdopodobnie zostały wywindowane, że względu na krótki termin realizacji. Dlatego podjęliśmy decyzję o rozpisaniu nowego przetargu, który został ogłoszony 23 maja" - powiedział Maciej Bulski ze spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. W tej sytuacji inwestycja zostanie zakończona nie wcześniej niż pod koniec przyszłego roku.

>>> Czytaj też: Stadion Narodowy: mnożą się usterki, rosną opóźnienia (ZDJĘCIA)

Bulski dodał, pozostałe inwestycje prowadzone przez spółkę ukończone zostaną w terminie. Do jej zadań należą m.in. budowa linii tramwajowej na Franowo, przebudowa części torowiska na ulicy Grunwaldzkiej, jak i samej drogi do układu dwujezdniowego na odcinku od ul. Smoluchowskiego do ul. Malwowej. Dzięki temu zostanie zwiększona płynność ruchu samochodowego w ciągu ul. Grunwaldzkiej, stanowiącej jedną z głównych dróg dojazdowych do stadionu.

Reklama

"Musimy pamiętać, że większość kibiców w trakcie Euro 2012 na stadion dotrze środkami komunikacji miejskiej. Ulicami bezpośrednio przylegającymi do stadionu będą mogły poruszać się VIP-y, transport miejski czy pojazdy uprzywilejowane" - wyjaśnił Bulski.

Do Euro 2012 tabor poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego zyska 40 nowych niskopodłogowych tramwajów wyprodukowany przez firmę Solaris. Koszt zakupu to 342 mln zł.

>>> Czytaj też: Euro 2012 startuje za rok. Sprawdź stan polskich dróg i kolei przed turniejem

Spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 buduje także Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego w Poznaniu, będące kolebką państwowości i chrześcijaństwa w Polsce. Termin ukończenia prac to maj 2012 rok.

Najważniejszą w Poznaniu inwestycją drogową dla UEFA była przebudowa ulicy Bukowskiej łączącą lotnisko z centrum miasta i stadionem. "Podczas jednej z pierwszych wizyt przedstawiciele UEFA właśnie tę drogę wskazali, jako kluczową, oprócz stadionu, inwestycję na Euro 2012. Trwają ostatnie prace związane zakończeniem przebudowy. Oddanie do użytku dwujezdniowej ulicy Bukowskiej od granic miasta do ulicy Polskiej planowane jest na przełomie czerwca i lipca" - powiedział Zbigniew Talarczyk z poznańskiego Biura Euro 2012.

>>> Czytaj też: Przygotowania do Euro 2012: w tym roku Wrocław zakończy większość inwestycji

Obecnie trwa remont ul. Bułgarskiej, przy której znajduje się stadion. Przebudowane zostaną również wszystkie mniejsze uliczki w sąsiedztwie stadionu.

Z powodu braku środków zrezygnowano z poszerzenia ulicy Obornickiej (wylotowa droga z Poznania S11 w kierunku Piły). Pod znakiem zapytania stoi modernizacja głównego punktu komunikacyjnego centrum Poznania - Ronda Kaponiery. Miasto już wcześniej postanowiło podzielić tę inwestycje na dwa etapy. Pierwszy z nich dotyczy przebudowy ul. Roosvelta od Mostu Dworcowego do Mostu Uniwersyteckiego i zakończyłby się przed piłkarskim turniejem. Pozostałe prace zaplanowano już po mistrzostwach. Proces rozstrzygania przetargu jeszcze się nie zakończył, ale ofert wykonawców, podobnie jak w przypadku przedłużenia linii tramwajowej do dworca, też okazały się wyższe od zakładanych kosztorysów.

Największy problemem dla Poznania stanowiły budowa nowego dworca głównego PKP oraz inwestycja związane z Portem Lotniczym Ławica. Jak zapewnia wykonawca dworca kolejowego - węgierska firma Trigranit, nowy budynek zostanie ukończony przed Euro 2012. Została wydana już decyzja lokalizacyjna, a wkrótce inwestor ma otrzymać pozwolenie na budowę.

Z kolei na poznańskim lotnisku prace trwają od blisko dwóch miesięcy. Wiosną przyszłego roku zakończy się pierwszy etap rozbudowy portu, na który składają się: rozbudowa terminala pasażerskiego oraz rozbudowa płaszczyzn postojowych samolotów i równoległa droga kołowania. Rozbudowa lotniska podniesie obecną przepustowość i zapewni techniczną możliwość obsługi w ciągu godziny 1900 pasażerów przylatujących oraz 1100 pasażerów odlatujących.