McDonald’s odnotował pierwszy spadek sprzedaży w ujęciu miesięcznym od ponad 9 lat. W październiku sprzedaż międzynarodowego giganta spadła o 1,8 proc., głównie z powodu osłabienia popytu wśród amerykańskich konsumentów.

Dane dotyczą barów otwartych przez co najmniej 13 miesięcy. Analitycy spodziewali się spadku o 1,1 proc.

Od początku roku globalna sprzedaż spółki skurczyła się o 15 proc. „McDonald’s zabierał zyski wszystkim innym przez lata. Teraz konkurencja trochę się odgrywa” – skomentował dla Bloomberga Peter Saleh, analityk z Telsey Advisory Group z Nowego Jorku.

Amerykanie znudzeni McDonaldem

Główne źródło kłopotów firmy leży w ojczyźnie samego McDonalds’a. „Tylko w Stanach Zjednoczonych McDonalds odnotował 2,2 proc. spadki w październiku” – powiedział dzisiaj w oświadczeniu Oak Brook, przedstawiciel firmy w stanie Illinois. 

Dyrektor wykonawczy Don Thompson, który przejął stery nad spółką w czerwcu, zapowiedział w ubiegłym miesiącu, że nowa strategia marketingowa skupia się na tym, aby przyciągnąć Amerykanów bardziej świadomych jakości. W 2013 McDonald’s ma też wprowadzić do menu nowe produkty.

Ostatni raz spadek sprzedaży w skali globalnej McDonald’s odnotował w 2003 roku. Firma czerpie jedną trzecią swoich zysków z barów w USA.

Bary McDonald’s, wyglądające niemal identycznie na całym świecie, prowadzone są na zasadzie franczyzy. To McDonald's wprowadził pojęcie franczyzy do prawa gospodarczego.

Firma, notowana na giełdzie w Nowym Jorku, została założona w latach 40. Obecnie prowadzi 34 tys. restauracji na świecie. Pierwszy bar McDonald’s w Polsce został otwarty w 1992 roku w Warszawie.