Jak powiedział PAP w środę rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski, spółka pracuje już nad wszelkimi formalnościami, związanymi z "wyprowadzeniem tej sprawy na prostą w związku z upadłością firmy Budus".

"Pracujemy nad tym, żeby jak najszybciej nowy wykonawca wszedł na plac budowy" - zapowiedział rzecznik.

Według niego inwestycja, która pierwotnie miała zostać zakończona na EURO 2012, jest w końcowej fazie realizacji. Zakończono większość głównych robót, a do wykonania pozostały przede wszystkim prace wykończeniowe. Według przedstawiciela PKP, możliwe, że nowy dworzec w Krakowie przyjmie pasażerów w połowie przyszłego roku.

Inwestycję o wartości 130 mln zł realizowało od listopada 2010 roku Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA. Spółka 28 września tego roku złożyła do sądu wniosek o upadłość z możliwością zawarcia układów. Wobec wypowiedzenia przez banki części umów kredytowych oraz wycofania się szeregu zamawiających z umów, 29 października firma złożyła kolejny wniosek - o zmianę trybu postępowania upadłościowego z układowego na likwidacyjne. Oznacza to, że nie dokończy prowadzonych prac.

Nowy dworzec kolejowy Kraków Główny będzie usytuowany pod torami i peronami dzisiejszej stacji. Będzie to jeden z najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w kraju, łączący wiele środków transportu.

Nowy dworzec będzie zintegrowany z podziemnym tramwajem, parkingami oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Specjalne pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków-Balice.

Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W hallu głównym znajdą się m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.

Inwestycja o wartości 130 mln zł jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" Unii Europejskiej. Jest to jeden z trzech, obok Wrocławia i Gdyni, projektów tego typu finansowanych ze środków unijnych.