statystyki

Pendolino w Polsce: szybka kolej bez specjalnego zasilania?

10 grudnia 2012, 06:40 | Aktualizacja: 11.12.2012, 08:13
  • Drukuj
  • 9
  • Wyślij

20 składów pendolino zamówionych przez PKP Intercity to nowa jakość na polskich torach. Żeby pomknąć z prędkością powyżej 200 km/h, składy potrzebują specjalnego zasilania, a z tym może być problem.

 Szykowane w fabryce w Savigliano francuskiego Alstomu cacko ma też wyjątkowe wymagania. Żeby pomknąć z prędkością powyżej 200 km/h, składy potrzebują specjalnego zasilania. Sieć trakcyjna wzdłuż linii z Gdyni do Krakowa i Katowic przez Warszawę, którą pojedzie pendolino, tylko w części będzie gotowa na czas. A część potrzebnych inwestycji nawet się nie zaczęła.

Infrastruktura energetyczna jest wciąż całkowicie nieprzygotowana do przyjęcia pendolino, choć o tej konieczności wiadomo od lat. To całkowicie nieprofesjonalne: PKP IC kupuje pendolino, zaciągając gigantyczny kredyt, a zarządca torów nie potrafi przygotować przewoźnikowi torów – mówi były wiceprezes PKP Jacek Prześluga.

– Bez energetycznego uzbrojenia linii kolejowej pendolino straci wszystkie swoje atuty, czyli ekspresowe przyspieszenie i krótkie hamowanie. Czasy przejazdu pendolino będą zbliżone do klasycznego ekspresu. Jeśli tak, po co kupować tak drogi pociąg? – podkreśla informator DGP.

Za późno?

Na trasie E65 z Warszawy do Gdyni zarządca torów – PKP Polskie Linie Kolejowe – dopiero w ciągu ostatnich miesięcy zlecił spółce PKP Energetyka wybudowanie m.in. pięciu wielkich podstacji o mocy 110 kilowoltów. Jak ustaliliśmy, trwa projektowanie obiektów, a kolejarze nie mają jeszcze potrzebnych działek ani wymaganych pozwoleń. Czas realizacji umów wynosi od dwóch do trzech lat. Na dodatek nic nie dzieje się z trakcją elektryczną na trasie z Warszawy do Krakowa i Katowic (Centralnej Magistrali Kolejowej), która wymaga modernizacji pod kątem pendolino wartej ponad 180 mln zł. Według Macieja Dutkiewicza z PKP PLK wzmacnianie starych i budowa nowych podstacji zacznie się na przełomie 2012 i 2013 r. Prace potrwają do 2015 r.

Tymczasem pierwszy skład przyjedzie do Polski w lipcu przyszłego roku. Jak powiedział DGP Nicolas Halamek, dyrektor w Alstom Transport, które buduje pendolino, produkcja o pół roku wyprzedza harmonogram. Ponad rok potrwają testy i homologacja w Urzędzie Transportu Kolejowego. PKP Intercity zapowiada pierwsze regularne kursy pendolino w III kw. 2014 r. Efekt? Według eksperta kolejowego Roberta Wyszyńskiego obiecywane na grudzień 2014 r. przez resort transportu czasy przejazdów – np. 2 godz. 30 min z Warszawy do Gdańska – są niemożliwe do uzyskania. Powód – nie zakończą się roboty torowo-sieciowe, a także niegotowy będzie system ERTMS, zwiększający bezpieczeństwo pociągów. Zdaniem Wyszyńskiego bardziej realny jest przejazd w ok. 3 godz. To znaczy, że 328-km trasę pendolino pokona ze średnią prędkością poniżej 110 km/h, która jest dostępna np. dla miejskiej kolejki. Jak podaje producent, pendolino może rozpędzać się do 250 km/h. Średnia prędkość handlowa tego pociągu w Europie to 150 km/h.

  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
  • Drukuj
  • 9
  • Wyślij

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 9

  • 1: Mirek z IP: 178.36.138.* (2012-12-10 07:08)

    Najważniejsze, że Tusk pomógł rozpadajacym się Włochom.

  • 2: koliber z IP: 87.206.106.* (2012-12-10 08:21)

    PKP posiada już lokomotywy Husarz, które potrafią rozpędzać się do 230 km/h i nie robią tego nawet na Centralnej Magistrali Kolejowej. Po zakupie Pendolino nic się nie zmieni. Budowa szybkiej kolei z prawdziwego zdarzenia, wymagałaby wytyczenia nowych tras w lini prostej i budowę ich od zera. Chodzi o to, żeby przejazd Pendolino nie kolidował z ruchem zwykłych pociągów, a na to nie ma szans. Ja jeżdżę rzadko i od od 2014 roku przesiadam się na samolot.

  • 3: Michał z IP: 194.29.160.* (2012-12-10 08:24)

    O mocy 110 kilowoltów. Naprawdę?

  • 4: traviz z IP: 46.65.53.* (2012-12-10 09:56)

    Najważniejsze, że Tusk pomógł rozpadajacym się Włochom.
    to alstom jest wloski? dzieki za informacje.

  • 5: jassy z IP: 178.42.161.* (2012-12-10 11:25)

    Państwo polskie pod rządami chłopaków i dziewuch z PO to taniec pijaka na lodzie. Korupcja, jakieś żule z kumplami w rządzie, policjant robiący za bandytę, makiety rakiet i amerykańscy żołnierze na wystepach w burdelu, dopalacze, budżety nowelizowane po za ustawą co 2 miesiące, basen narodowy, pieniądze w błocie autostrad i boisk z ktorych nikt nie korzysta, gospodarskie wizyty premiera, prezydent o aparycji, manierach i mowie wiejskiego proboszcza, ministrowie z kłopotami rozdętego ego z kolejki na kozetkę psychiatry, prawni analfabeci w roli prawników, wstętne babska w roli księzniczek, księgowi na stanowiskach prezesów, logistycy na stanowiskach księgowych, prawnicy na stanowiskach logistyków, fajne znajome laski na stanowiskach prawników, polonista ministrem od administracji, pediatra z 3 letnim stażem w przychodni specem od zdrowia, sekretarka ministrem od nauki, menago ministrem od prywatyzacji, badylarz spod Warszawy ministrem przemysłu, magister ekonomii profesorem ministrem finansów. SANITARIUSZ ZAMKNĄĆ TEN DOM WARIATÓW. CZY TO JUŻ URAL. CZY JESZCZE STEP ZAWOŁŻAŃSKI. Ach jakby tu się przydał Winniczka Jerofiejew ze swoim piętrowym bluzgiem.

  • 6: johnny z IP: 89.67.107.* (2012-12-10 18:57)

    to alstom jest wloski? dzieki za informacje.
    francuski alstom kupił te zakłady od pendolino we włoszech. proste

  • 7: m z IP: 46.171.110.* (2012-12-11 14:10)

    Państwo polskie pod rządami chłopaków i dziewuch z PO to taniec pijaka na lodzie. Korupcja, jakieś żule z kumplami w rządzie, policjant robiący za bandytę, makiety rakiet i amerykańscy żołnierze na wystepach w burdelu, dopalacze, budżety nowelizowane po za ustawą co 2 miesiące, basen narodowy, pieniądze w błocie autostrad i boisk z ktorych nikt nie korzysta, gospodarskie wizyty premiera, prezydent o aparycji, manierach i mowie wiejskiego proboszcza, ministrowie z kłopotami rozdętego ego z kolejki na kozetkę psychiatry, prawni analfabeci w roli prawników, wstętne babska w roli księzniczek, księgowi na stanowiskach prezesów, logistycy na stanowiskach księgowych, prawnicy na stanowiskach logistyków, fajne znajome laski na stanowiskach prawników, polonista ministrem od administracji, pediatra z 3 letnim stażem w przychodni specem od zdrowia, sekretarka ministrem od nauki, menago ministrem od prywatyzacji, badylarz spod Warszawy ministrem przemysłu, magister ekonomii profesorem ministrem finansów. SANITARIUSZ ZAMKNĄĆ TEN DOM WARIATÓW. CZY TO JUŻ URAL. CZY JESZCZE STEP ZAWOŁŻAŃSKI. Ach jakby tu się przydał Winniczka Jerofiejew ze swoim piętrowym bluzgiem.

  • 8: fww z IP: 164.126.86.* (2012-12-11 19:42)

    Niech się autor zdecyduje: kilovolty czy kilowaty. Moc zasadniczo liczymy w kilowatach.

  • 9: Messer z IP: 31.0.110.* (2013-08-08 16:01)

    Niech się autor zdecyduje: kilovolty czy kilowaty. Moc zasadniczo liczymy w kilowatach.
    Czy to nie wszystko jedno ? ;) Autor zapewne jest humanistą, dlatego właśnie poszedł na dziennikarstwo. Kilowaty czy kilowolty, co za różnica ? W każdym razie wiadomo, że brakuje czegoś "110" i to jest najważniejsze.

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie »

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze