Rewitalizacją stołecznego dworca i przyległych do niego terenów jest zainteresowanych sześć spółek, w tym najwięksi przedstawiciele branży deweloperskiej. Jak informują PKP SA, swoje koncepcje zagospodarowania Dworca Gdańskiego złożyły spółki Marvipol, Ghelamco, Echo Investment, HB Reavis, Immobel i Penty.

Swoją wizję nowego dworca zaprezentował właśnie Marvipol. Do stworzenia koncepcji architektonicznej przedsięwzięcia zaangażowano renomowaną pracownię JSK Architekci, młodego architekta Tomasza Smola, odpowiedzialnego m.in. za stworzenie koncepcji modernizacji Dworca Zachodniego, oraz cenione Towarzystwo Projektowe z prof. Jerzym Porębskim na czele.

Zgodnie z koncepcją Marvipolu, obok Dworca Gdańskiego mają powstać dwa 24-piętrowe biurowce oraz dwa 16-piętrowe budynki mieszkalne. Cały kompleks ma zaoferować 55 tys. m kw. powierzchni biurowej oraz 35 tys. m kw. powierzchni mieszkalnej. W okolicy dworca Marvipol chce stworzyć plac miejski z kawiarniami i infrastrukturą sprzyjającą wypoczynkowi.

„Dzięki nowoczesnemu zintegrowaniu stacji kolejowej z metrem, przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz wypożyczalnią rowerów Veturilo, miejsce to będzie optymalnie skomunikowane z resztą miasta” – czytamy w informacji prasowej spółki.

Łączny koszt inwestycji może sięgnąć 1 miliarda złotych. 

>>> Czytaj też: PKP planuje przebudowywać kolejne dworce

Koncepcja architektoniczna nowego budynku Dworca Gdańskiego nawiązuje do obiektów dworcowych powojennego modernizmu autorstwa Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, obsługujących stacje kolejowe na linii średnicowej w Warszawie. Dworce te wzniesiono w latach 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku, a należą do nich: Warszawa Ochota, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia oraz Warszawa Centralna.

Projekt nawiązuje do stylu istniejącego dworca Warszawa Gdańska, m.in. poprzez zastosowanie charakterystycznych podziałów zestawów szklanych. Na każdej z trzech elewacji budynku umieszczona jest nazwa stacji, w formie dotychczas znanego Warszawiakom szyldu. Do wnętrza dworca prowadzić mają trzy wejścia zaakcentowane poprzez bryłę budynku.

„Dach dworca zaprojektowano w konstrukcji wielokrzywiznowej i ukształtowano według tych samych zasad konstrukcji, które były stosowane w projektach dworców na linii średnicowej. Nawiązanie to jest twórczym przetworzeniem tych pomysłów z dodaniem cech i możliwości architektury współczesnej. Co ważne, nasza koncepcja dworca współgra kompozycyjnie z istniejącymi wiatami wyjściowymi obsługującymi przystanki tramwajowe, autobusowe i stację metra autorstwa pracowni APA Kuryłowicz & Associates oraz z wiatami zrealizowanymi na peronach kolejowych” – mówi architekt Tomasz Smol.

Na parterze dworca znajdzie się hala operacyjna z kasami biletowymi, informacją oraz punktem obsługi pasażerów. Wewnątrz budynku nie zabraknie sklepików, kiosków, piekarni czy kawiarni. Poziom podziemny dworca przeznaczony zostanie na usługi komercyjne. Na niższy poziom dworca (odpowiadający poziomowi istniejącego przejścia podziemnego) prowadzić będą schody ruchome, ewakuacyjne oraz winda. Elementy te znajdą w środkowej części hali operacyjnej krytej świetlikiem dachowym. Podziemna część dworca będzie bezpośrednio przylegać do rozbudowanego przejścia podziemnego ze stacją Metra Warszawskiego. 

Ostateczną umowę z wybranym inwestorem PKP SA mogą podpisać w pierwszym kwartale 2014 roku, a realizacja inwestycji może ruszyć na przełomie 2014 i 2015 roku. 

>>> Czytaj też: Nieruchomości PKP: kolejarze wyprzedają dworce i grunty