Zysk operacyjny wyniósł 20,35 mln zł wobec 20,82 mln zł straty rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 236,20 mln zł w 2014 r. wobec 168,04 mln zł rok wcześniej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie 2014 r. wyniósł 14,92 mln zł wobec 22,47 mln zł straty rok wcześniej.

Ursus specjalizuje się w produkcji i sprzedaży maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolnictwa. W 2011 r. spółka Ursus połączyła siły z innym rodzimym producentem maszyn dla rolnictwa - spółką Pol-Mot Warfama. Władze spółki zadecydowały o przeniesieniu produkcji ciągników do Lublina oraz rozszerzeniu zakresu asortymentowego produkowanych wyrobów. 

Ursus spodziewa się wzrostu sprzedaży w kraju i za granicą w tym roku. W ramach ekspansji na rynkach zagranicznych bierze pod uwagę kraje unijne, Bałkany oraz Europę Wschodnią, poinformował prezes Karol Zarajczyk.

- W 2015 r. zakładamy dalszy dynamiczny rozwój firmy poprzez rozwinięcie oferty produktowej. Wraz z poszerzeniem asortymentu dostosowanego do oczekiwań polskiego rynku grupa spodziewa się wzrostu sprzedaży w kraju i za granicą. W ramach ekspansji na rynkach zagranicznych bierzemy pod uwagę kraje UE, obszar bałkański oraz Europę Wschodnią - napisał Zarajczyk w liście do akcjonariuszy.

Zaznaczył, że dodatkową dźwignią sprzedażową jest system dofinansowania zakupu sprzętu rolniczego ze środków unijnych: budżet w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ma wynieść 13,5 mld euro.

- W 2014 roku Ursus wyprodukował 1200 szt. ciągników, w tym sprzedał 1177 szt. na łączną wartość 113 mln zł. Wzrost przychodów był również pochodną realizacji dostawy kolejnej transzy trolejbusów (w sumie 19 sztuk) do ZTM Lublin. W bieżącym roku do realizacji pozostaje ostatnia transza, tj. 19 sztuk pojazdów - dodał prezes spółki.

>>> Czytaj też: Pesa w tarapatach. Polski producent poległ na niemieckim rynku

Inwestycje

Ursus planuje przeznaczyć 24 mln zł na inwestycje w bieżącym roku, poinformował prezes Karol Zarajczyk.

- Sukcesywnie odbudowujemy pozycję marki Ursus w kraju, ale także zajmujemy kolejne przyczółki w ekspansji zagranicznej - ponad 120 lat tradycji zobowiązuje do dalszego rozwoju. W ubiegłym roku Ursus przeznaczył 16,8 mln zł w poszerzenie oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego. W bieżącym roku spółka planuje przeznaczyć kolejne 24 mln zł na inwestycje - napisał Zarajczyk w liście do akcjonariuszy.

Dodał, że w 2013 r. Ursus podpisał umowę z PARP na kwotę ok. 8 mln zł na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego ośrodka R&D, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i wzrost konkurencyjności oferty grupy. Całkowity koszt projektu to ok. 23,6 mln zł do realizacji w terminie do końca I półrocza 2015 roku.

- Ośrodek badawczo-rozwojowy Ursus R&D rozpoczął działalność w 2010 roku i współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Jednym z pierwszych realizowanych obecnie projektów Ursus R&D jest budowa miejskiego autobusu elektrycznego - wskazał prezes Ursusa.

Ursus specjalizuje się w produkcji i sprzedaży maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolnictwa. W 2011 r. spółka Ursus połączyła siły z innym rodzimym producentem maszyn dla rolnictwa - spółką Pol-Mot Warfama. Władze spółki zadecydowały o przeniesieniu produkcji ciągników do Lublina oraz rozszerzeniu zakresu asortymentowego produkowanych wyrobów.

Kolejne dostawy do Etiopii

Ursus zakłada rozpoczęcie realizacji drugiej fazy kontraktu na dostawę kolejnych 1,5 tysiąca ciągników do Etiopii w bieżącym roku, poinformował prezes Karol Zarajczyk.

"W ubiegłym roku zrealizowaliśmy cztery transze pierwszej fazy umowy z etiopską firmą METEC na dostawę 1,5 tysiąca ciągników. Łącznie Ursus ma dostarczyć 3 tysiące ciągników, a wartość umowy to 90 mln USD. Zgodnie z umową, w bieżącym roku spółka zakłada rozpoczęcie realizacji drugiej fazy kontraktu na dostawę kolejnych 1,5 tysiąca ciągników do Etiopii" - napisał Zarajczyk w liście do akcjonariuszy.

Zaznaczył, że 2014 r. zawarto również umowę licencyjną z firmą FarmAll Technology. Umowa na wykorzystanie marki Ursus w sprzedaży ciągników na terenie Pakistanu oraz wsparcie techniczne, daje dostęp do "nowych atrakcyjnych" rynków w regionie oraz potencjał przychodowy w 2015 i w kolejnych latach.

>>> Polecamy: Strajk i kryzys na francuskiej kolei. Branża ma 44 mld euro zadłużenia