statystyki

Pomorskie: Ponad 6 mld zł na inwestycje kolejowe do 2023 roku

10 sierpnia 2016, 13:10 | Aktualizacja: 10.08.2016, 13:27
Źródło:PAP
Realizację inwestycji o wartości ponad 6 mld zł przewiduje Krajowy Program Kolejowy w woj. Pomorskim. Planowane prace mają zapewnić lepszy dostęp do portów oraz krótsze podróże w regionie, m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Gdyni do Słupska – zapewnia PKP PKL SA.

Reklama

Reklama

Podczas konferencji prasowej w środę w Gdańsku prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA, Ireneusz Merchel poinformował, że przekazany do konsultacji publicznych Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim do 2023 r. przewiduje realizację 12 projektów o łącznej wartości ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje dwa projekty za ok. 325 mln zł. Podał, że Program przewiduje modernizację ok. kilkuset kilometrów torów na Pomorzu. Inwestycje w 85 proc. będą finansowane z funduszy unijnych.

Podano, że w Pomorskiem do 2023 r. ma się poprawić dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i w Gdyni, przejazd na trasach: Bydgoszcz-Trójmiasto, Gdynia Chylonia-Słupsk (ma powstać drugi tor) oraz Inowrocław-Bydgoszcz-Tczew. Ma się też poprawić przejazd na odcinkach od granicy województwa pomorskiego do Słupska i Ustki, do Malborka oraz na trasie Lębork-Łeba. Program przewiduje też utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach. Na liście rezerwowej są projekty dotyczące rewitalizacji odcinków Lipusz – Kościerzyna, Lipusz-Bytów oraz Kartuzy-Sierakowice. Dzięki planowanym inwestycjom zakładane jest skrócenie czasu przejazdu na wymienionych trasach od ok. 5 do 20 minut.

Prezes PKP PLK przewiduje, że planowane prace mogą być najbardziej uciążliwe dla pasażerów w latach 2018-2021.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Kazimierz Smoliński ocenił podczas konferencji, że realizacja Krajowego Programu Kolejowego na Pomorzu, obejmującego porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych stanowi ważny impuls rozwojowy. „Realizacja ujętych w nim zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz na poprawę systemu komunikacji” – tłumaczył. Podkreślił, że wartość prac planowanych na Pomorzu stanowi prawie 10 proc. wszystkich środków, które mają być wydane na koleje w kraju (67 mld zł) do 2023 roku. Podał, że w poprzedniej perspektywie unijnej 2007-2013 na infrastrukturę kolejową wydano w kraju ok. 19 mld zł.

Prezes PKP PLK SA podał, że w obecnej perspektywie unijnej zakłada się znaczącą poprawę infrastruktury dla przewozów towarowych. „To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska, modernizacja trasy Trójmiasto-Bydgoszcz, na którą w granicach woj. Pomorskiego planowane jest wydanie ok. 1,2 mld zł zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów jak i lepsze połączenia aglomeracyjne” – tłumaczył Merchel. Dzięki budowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo - Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. Oznacza to, że od transportu towarowego uwolniona zostanie linia średnicowa Gdynia-Gdańsk, co usprawni kolejową komunikację na tej trasie.

Przekazany do konsultacji publicznych Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. zakłada m.in. ustalenie listy inwestycji podstawowych i rezerwowych na najbliższe lata. Program przewiduje wydanie ponad 67 mld zł na inwestycje w infrastrukturę kolejową zakładające m.in. poprawę stanu technicznego najważniejszych korytarzy kolejowych i poprawę przepustowości linii kolejowych. Merchel podał, że konsultacje zakończą się 2 września, a 3 września Program będzie skierowany na posiedzenie Rady Ministrów. (PAP)

Reklama

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze