Model biznesowy wykorzystywany przez Airbnb o nazywie „home-sharing” już dawno udowodnił swoją wartość dla branży hotelarskiej. Wartość firmy szacuje się już na 30 mld dol.

Airbnb nie jest już tylko ważnym startupem, stał się czwartą najcenniejszą prywatną firmą na świecie po Uberze, Xiaomi oraz Didi Chuxing. Kapitalizacja rynkowa Airbnb jest również wyższa niż wszystkich głównych sieci hoteli. Na czym polega fenomen tej firmy? - czytamy na portalu Quartz.

Osiągnięcie obecnej pozycji zajęło założycielom 9 lat. Zaczynali od działalności w mieszkaniu wyposażonym jedynie w materace do spania. Wymyślony przez nich model biznesowy okazał się bezprecedensowym sukcesem. Airbnb podaje, że na jego stronie znajduje się 2,5 mln domów z 191 krajów, a każdej nocy przebywa w nich milion gości.

- Jesteśmy liderem w branży „home-sharing” w każdym kraju na świecie– mówi współzałożyciel oraz dyrektor techniczny firmy Nathan Blecharczyk. – Gdy zaczynałem, zadawałem sobie pytanie, czy pomysł zadziała tylko w Nowym Jorku? Później – czy tylko w Ameryce Północnej, tylko w zachodniej kulturze? Obecnie to Chiny są najszybciej rozwijającym się krajem. Rzeczywistość przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania – dodaje.

Airbnb nie ujawnia, jak duża część jego działalności jest prowadzona poza USA. Szacuje się jednak, że w USA może mieć 550 tys. mieszkań, podczas gdy w Paryżu, czyli najważniejszym zagranicznym mieście, posiada około 45 tys. lokali do wynajęcia.

Reklama

Właściciele Airbnb nastawiają się na szybki rozwój firmy w Chinach i Indiach. W krajach tych szybko rozwija się klasa średnia, wiele osób wyjeżdża za granicę po raz pierwszy oraz dominuje pełen uprzedzeń stosunek do podróżowania.

Portal uchodzi przede wszystkim jako miejsce zapewniające alternatywę dla tradycyjnych hoteli, chociaż ostatnio zyskuje też popularność wśród osób podróżujących służbowo. W przeciwieństwie do normalnych ofert portalu, które są bardzo zróżnicowane i obejmują zarówno czyste minimalistyczne mieszkania, jak też namioty reklamowane jako oddzielne pokoje, oferta biznesowa zawiera jedynie lokale posiadające odpowiednio wysoki rating oraz szereg udogodnień. Należy wymienić tutaj przede wszystkim wi-fi, miejsce do pracy na laptopie czy dostęp do suszarki.

Więcej o rozwoju Airbnb można przeczytać na stronie Quartza.

>>> Polecamy: Dubaj rusza do walki o turystów z Polski. Będą nowe połączenia lotnicze