"Chcemy (...)utworzenia jednego podmiotu, który będzie koordynował cała politykę wspierania eksportu w ramach jednej instytucji - Agencji Handlu i Inwestycji. Zacznie ona działać operacyjnie i wykonawczo jeszcze w tym roku. Budżet agencji będzie wynosił w następnych latach do 200 mln zł a nie 10 mln zł jak to jest z teraz z Polską Agencją Inwestycji Zagranicznych" - powiedział podczas Kongresu Bankowości i Finansów Korporacyjnych w Warszawie Domagalski-Łabędzki.

Według wcześniejszych zapowiedzi ministerstwa rozwoju(MR) budżet agencji w 2017 r. miał wynieść 100 mln zł.

Wiceminister powiedział, że celem rządu jest zwiększenie zaangażowania w eksport polskich firm. "Zmieniamy model instytucjonalny, dlatego, że (...) w zasadzie do niedawna funkcje państwa wspierania eksportu były umiejscowione w różnych ministerstwach, agencjach i instytucjach zajmujących się wieloma innymi rzeczami. Chcemy to scentralizować w pozytywnym tego słowa znaczeniu" - dodał.

Zapowiedział utworzenie do 69 biur handlowych mających na celu promocję polskiego eksportu na świecie.

Reklama

"Nasze Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji, na które było wiele uwag ze względu na niską efektywność na urzędniczy charakter funkcjonowania zostaną zastąpione biurami handlowymi na cały świecie" - powiedział wiceminister.

Domagalski-Łabędzki dodał, że rząd chce wspierać eksport polskich firm na rynkach Azji.

"Przede wszystkim będziemy bardziej zorientowani na te obszary geograficzne, na których jest rynek ze względu na demografię, ze względu na rosnącą klasę średnią w gigantycznym tempie, czyli na rynki azjatyckie. To Azja wyznacza trendy globalnego wzrostu gospodarczego. Chcemy, aby polskie firmy miał udział w tym fantastycznym wzroście gospodarczym" - powiedział.

Zapewnił, że rząd nie zapomina także o wsparciu polskich firm w Europie. "Dlatego że dzisiaj 81 proc. eksportu polskich firm trafia na rynki unijne" - powiedział Domagalski-Łabędzki.

Poinformował, że rząd chce dywersyfikować eksport. "Głównie na rynki azjatyckie i w mniejszym stopniu na afrykańskie, dlatego że dywersyfikacja eksportu zabezpiecza nas bardziej przed ryzykami różnych skutków kryzysów finansowych" - powiedział.

Wskazał, że największy udział w polskim eksporcie mają firmy z kapitałem zagranicznym. "Blisko 2/3 polskiego eksportu jest generowane przez firmy z kapitałem zagranicznym. Nie ma w tym nic złego, ale chcemy, by był ten trend generowany przy udziale polskich firm. Naszym działaniem chcemy zachęcać polskie firmy, by podejmowały to ryzyko" – dodał.

Na początku września rząd zapowiedział powołanie Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji (PAHiI). Agencja ma powstać na bazie PAIiIZ i być elementem nowego modelu promocji inwestycji zagranicznych.(PAP)