'Biała Księga' przewozów pasażerskich: Wspólny bilet kluczowy dla polskiej kolei



Warszawa, 24.11.2016 (ISBnews) - Brak wspólnej taryfy to jeden z głównych mankamentów polskiej kolei, dlatego wprowadzenie rozwiązań typu "wspólny bilet" jest jednym z kluczowych wyzwań dla tego środka transportu, wynika z raportu "Biała Księga. Kolejowe przewozy pasażerskie 2016", opracowanej z inicjatywy Railway Business Forum.

"Ważnym elementem wpływającym na podejmowanie przez podróżnego decyzji o wyborze przejazdu koleją jest wygodny, nieskomplikowany i szybki zakup biletu. Przy mnogości przewoźników, a w szczególności w przypadku podróży z przesiadkami, powinno się dążyć do maksymalnego uproszczenia tej procedury – docelowo do rozwiązań typu 'wspólny bilet'" - czytamy we wnioskach z raportu.

Jak wyjaśniają jego autorzy, wspólny bilet powinien być rozwiązaniem niezależnym od obecnie funkcjonujących taryf, tak aby pasażer miał szerszą paletę wyboru. Doprowadzenie do likwidacji własnych, preferencyjnych rozwiązań taryfowych poszczególnych przewoźników nie byłoby korzystne.

Ponadto, należy wzmocnić wysiłki w kierunku integracji systemów taryfowo-biletowych w ramach różnych środków transportu zbiorowego - nie tylko kolei. Mimo obowiązywania Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, ten rodzaj integracji widoczny jest jedynie w obrębie większych obszarów zurbanizowanych – aglomeracji, wskazano.

"Tylko zintegrowany transport zbiorowy różnych gałęzi, zarówno na poziomie regionalnym, jak i lokalnym, ma szansę skutecznie konkurować z samochodami osobowymi, co w konsekwencji urzeczywistni ideę zrównoważonego rozwoju transportu" - czytamy dalej.

Oprócz różnych form integrowania systemów taryfowo-biletowych ważną kwestią jest także sposób dystrybucji. Należy podjąć wysiłki w kierunku rozwijania wszelkich form sprzedaży biletów poczynając od tradycyjnej kasy czy zakupu u konduktora, mając jednak na względzie dynamikę wdrażania nowoczesnych systemów. Dlatego szczególną troską trzeba objąć upowszechnianie zakupów w biletomatach, przez internet i poprzez mobilne aplikacje, podkreślono.

Jak przypomniano, obecny rząd za jeden z priorytetów w zakresie poprawy jakości transportu publicznego przyjął wprowadzenie wspólnego biletu na kolei.

(ISBnews)