W komunikacie Huta zaznaczyła, że dokument potwierdzający zobowiązania obydwu stron do realizacji umowy, w tym na dostawę podwozi, komponentów oraz transfery technologii został podpisany w środę w czasie międzynarodowych targach Seoul International Aerospace & Defense Exhibition ADEX 2017 w Seulu.

Umowę z koreańskim przedsiębiorstwem Samsung Techwin (obecnie Hanwha Land Systems) Huta Stalowa Wola zawarła w grudniu 2014 r. Hanhwa dostarczył już do Polski 24 podwozia, które pozwoliły na skompletowanie i dostawę pierwszego dywizjonowego modułu ogniowego Regina dla polskich Sił Zbrojnych pod koniec sierpnia br.

Kolejne 12 sztuk podwozi wyprodukowanych w Changwon obecnie czeka na wysyłkę do Polski, gdzie zostaną skompletowane przez załogę HSW. Pozostałe 84 podwozia będą już w całości montowane w kraju w ramach transferu technologii przejętego z Korei.

W połowie grudnia 2016 r. Inspektorat Uzbrojenia MON zamówił 4 dywizjonowe moduły ogniowe Regina o wartości 4,5 mld zł; co jest największym kontraktem w historii polskiego przemysłu obronnego.

Cytowany w komunikacie wiceminister Obrony Narodowej Bartosz Kownacki, który uczestniczył w podpisaniu dokumentu zaznaczył, że to ważne wydarzenie dla całej Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy HSW.

„Odzyskujemy kompetencje, które na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat nasz przemysł niestety zatracił. Transfer technologii budowy nowoczesnych podwozi gąsienicowych to kamień milowy, jeżeli chodzi o odbudowywanie potencjału budowy przez polski przemysł obronny nowoczesnych platform lądowych. Współpraca, którą nawiązaliśmy z koreańskim przemysłem obronnym, jest kolejnym krokiem zwiększającym naszą autonomię na kluczowych dla bezpieczeństwa Polski polach” – dodał Kownacki.

Zdaniem prezesa PGZ Błażeja Wojnicza, zakup licencji i transfer technologii pozwoli podnieść jakość oferty całej Grupy. „Znacząco wpłynie też na nasze możliwości samodzielnego rozwijania najnowocześniejszych dostępnych na rynku technologii pojazdów gąsienicowych” – podkreślił.

Cytowany w komunikacie prezes HSW Bernard Cichocki zaznaczył, że dzięki know-how, które huta uzyska pozwoli rozwijać projekty nowych platform lądowych na podwoziu gąsienicowym. Wśród nich wymienił m.in. bojowe wozy piechoty, samobieżne systemy przeciwlotnicze, wozy wsparcia ogniowego czy pojazdy zabezpieczenia technicznego.

„Realizacja tego programu i jego pochodnych pozwoli na dalszą rozbudowę HSW oraz utrzymać miejsca pracy, a w przyszłości może przełoży się na potrzebę zwiększenia zatrudnienia” – dodał.

Zgodnie z obowiązującymi zapisami umowy pomiędzy HSW a Hanwha Land Systems pierwszym etapem wdrożenia technologii będzie wykonanie w Polsce korpusów spawanych i elementów układu jezdnego na potrzeby drugiego dywizjonowego modułu ogniowego Regina w ramach obecnie realizowanej umowy, który ma zostać dostarczony w połowie 2019 r.

Daty dostaw kolejnych modułów ogniowych uzależnione są od postępu trwających obecnie na terenie zakładu prac inwestycyjnych związanych z rozbudową i unowocześnieniem infrastruktury produkcyjnej. W celu wdrożenia technologii z Hanwha Land Systems HSW powiększa hale produkcyjne i buduje zrobotyzowaną spawalnię. W ramach umowy z koreańskim partnerem spółka ma prawo do wykorzystania pozyskanej technologii do opracowywania i produkcji nowych, własnych modyfikacji oraz rozwiązań.

Samobieżna haubica 155 mm Krab to jedna z najnowocześniejszych konstrukcji tego typu na świecie. Przeznaczona jest do niszczenia m.in. baterii artylerii, stanowisk dowodzenia, węzłów łączności i umocnień terenowych, śmigłowców na lądowiskach oraz obiektów wsparcia logistycznego.

Krab charakteryzuje się szybkostrzelnością wynoszącą przy ogniu intensywnym 6 strzałów na minutę i donośnością (zasięgiem) do 40 km. Oprócz działa 155 mm Krab jest wyposażony w karabin maszynowy 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych.

Podwozia do Kraba pierwotnie miały dostarczyć polskie zakłady Bumar-Łabędy. W 2012 r. armia otrzymała osiem egzemplarzy. W trakcie prób eksploatacyjnych m.in. w podwoziu pojawiały się pęknięcia, kłopoty sprawiał układ paliwowy, przegrzewał się silnik. Poprawione wozy miały zostać dostarczone w 2015 r., ale próby ze zmodyfikowanym podwoziem wykazały nowe problemy.

Huta Stalowa Wola, zatrudnia obecnie ok. 800 osób, należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. PGZ skupia ponad 60 spółek z takich branż jak obronna, stoczniowa i nowych technologii, osiągając roczne przychody na poziomie 5 mld zł.

>>> Czytaj też: Produkcja przemysłowa poniżej oczekiwań. GUS podał dane za wrzesień